Octrooi-informatie opent ogen ondernemer
Informatie over octrooien is waardevol voor ondernemers. Welke producten zijn er al op de markt en hoe zitten die in elkaar?
Vragen die vanuit octrooi-informatie beantwoord kunnen worden. Syntens en Octrooicentrum Nederland geven het midden- en kleinbedrijf
voorlichting over octrooien.
Veel ondernemers lopen rond met een idee voor een nieuw product.
Vaak is het prototype al klaar en wordt dan pas uitgezocht of het product al bestaat. "Dat is eigenlijk te laat,"
volgens Jeroen van Dop van Octrooicentrum Nederland (OCNL). Als blijkt dat het product inderdaad al bestaat, is het niet meer mogelijk
om het met een octrooi te beschermen en bestaat de kans dat er inbreuk wordt gemaakt op bestaande rechten. Van Dop: "Het is het beste om
in een vroeg stadium de databases met octrooi-informatie uit te pluizen. Dit levert een beeld van de ontwikkelingen en eventueel bestaande
rechten in het vakgebied waar de ondernemer tijdens het ontwikkelingsproces rekening mee kan houden. Zo heb je meer kans op een beschermbaar
product."
Zelf zoeken
Op internet is volgens Van Dop heel veel informatie beschikbaar. In de database "Espacenet" zijn ruim 70 miljoen publicaties
gratis opzoekbaar. "Ondernemers kunnen dit heel goed zelf vinden, maar dat vereist wel enige handigheid. In de workshop 'Haal meer uit
octrooien!, die OCNL regelmatig met Syntens organiseert, leren deelnemers zelf waar en hoe ze octrooi-informatie op het internet kunnen vinden.
"Hoe meer ze zelf weten te vinden, hoe breder ze gaan kijken. Het beperkt zich niet meer tot dat ene product. Ze worden zich ervan bewust
hoe waardevol deze informatie is. Vaak doen ze ook nieuwe ideeën op," vertelt Van Dop.
Octrooi aanvragen
Het bedrijf J.Knieriem BV uit Goes maakt kentekenplaten. Ze zijn internationaal actief.
Vanuit de markt krijgen ze regelmatig de vraag om de veiligheid rondom deze platen te vergroten. Ze ontwikkelde een kentekenplaat
voorzien van een chip die op afstand uitgelezen kan worden. Directeur Marten Harinck sprak met een Syntensadviseur over dit idee.
Deze schakelde vervolgens OCNL in. Een medewerker kwam langs om uitleg te geven. "Als bedrijf hadden we weinig ervaring met octrooien.
Door de uitleg kwamen we meer te weten over hoe we een octrooi aan konden vragen en voor welke markt," aldus de directeur van J.Knieriem.
Europees octrooi
Vervolgens stelde Harinck een tekst met tekening op waarmee door OCNL gezocht kon worden of het idee al bestond.
Dit bleek niet het geval. Op dit moment wordt een nieuwheidsonderzoek uitgevoerd. Een dergelijk onderzoek is verplicht als je een
twintigjarig octrooi aanvraagt. Als dit is afgerond, dan zal het Zeeuwse bedrijf een Europees octrooi voor de vinding aanvragen.
"Onze concurrenten zit voornamelijk in Duitsland en Frankrijk. Met een Nederlands octrooi komen we dus niet ver, vandaar dat we kiezen
voor de Europese variant," licht Harinck toe.
Samenwerking
De samenwerking tussen Syntens en OCNL is bijna vijf jaar geleden gestart. Syntens-adviseurs kregen regelmatig vragen van
ondernemers over octrooien en Octrooicentrum Nederland zocht naar een manier om meer in de regio actief te zijn. Inmiddels is op vijf
Syntens-vestigingen een medewerker van OCNL gestationeerd. Jeroen van Dop zijn werkgebied is Zuid-Holland, West Brabant en Zeeland.
Hij noemt zichzelf een rondreizend voorlichter over octrooien. Het aantal geadviseerde ondernemers in Zeeland is inmiddels al ruimschoots
de 100 gepasseerd. "Ik merk dat we met onze voorlichtingsproducten, zoals individuele gesprekken, workshops en verkennende octrooionderzoeken,
de ondernemers op dit gebied echt een stap verder brengen. En door het uitgebreide contact met het MKB kunnen we onze voorlichting weer
beter aan laten sluiten op de wensen van de ondernemer."
Internet:
www.syntens.nl
www.octrooicentrum.nl
|