ZPPC wil meer bestuurlijke steun voor havens Zeeland
Zeeland Port Promotion Council (ZPPC)
behartigt de belangen van ruim honderd bedrijven die betrokken zijn bij de Zeeuwse havens.
Het regionaal en internationaal onder de aandacht brengen van de havens is één van de kerntaken
van ZPPC. "We zijn trots op onze havens en dat willen we uitdragen."
Ondernemers zijn de beste ambassadeur van de havens, vinden voorzitter Wim Vrijland en secretaris
Alex Nelis van ZPPC. Daarom is er volgens hen op promotioneel gebied een belangrijke rol weggelegd
voor de ZPPC. "Maar", zegt Vrijland, "daarbij werken we wel graag samen met andere partijen.
We kunnen dit niet alleen doen en willen het ook niet alleen doen." Sinds oktober vorig jaar werken
ZPPC en Zeeland Seaports officieel samen aan de promotie van de Zeeuwse havens. Een succesvolle en
prettige samenwerking, aldus Nelis. "We hebben dit onlangs geëvalueerd en de samenwerking blijkt
beide partijen goed te zijn bevallen. We gaan het dus continueren."
Zeeuwse media
Om de Zeeuwse havens ook onder de aandacht te brengen van de Zeeuwen zelf,
vinden Nelis en Vrijland een intensievere samenwerking met de Zeeuwse media enerzijds en de
havenorganisaties anderzijds erg belangrijk. "Deze havenspecial, een samenwerkingsverband tussen
Zeeland Seaports en De Ondernemer, is daarvan een mooi voorbeeld. En dat geldt ook voor het
programma 'haven 1151' dat elke maandagavond op Omroep Zeeland wordt uitgezonden. In
'haven 1151' belicht Omroep Zeeland allerlei facetten van de Zeeuwse havens. Ook dit programma is
in nauwe samenwerking tussen Zeeland Seaports en Omroep Zeeland tot stand gekomen", aldus Nelis.
"Maar we moeten de Zeeuwse media nog beter doordringen van het belang van de havens voor onze
economie", vult Vrijland hem aan. "Ik zie bijvoorbeeld in de kranten nog veel te weinig aandacht
voor onze havens, ook in de economiekaternen. Dat is iets waar we ons de komende tijd meer voor
willen gaan inzetten."
Shanghai
ZPPC werkt er ook hard aan om de Zeeuwse havens internationaal op de kaart te zetten.
"De laatste anderhalf jaar hebben we in samenwerking met Zeeland Seaports het voortouw
genomen om onze havens met een veel hogere frequentie in het buitenland te presenteren.
Dat loopt inmiddels heel goed. We hebben het afgelopen jaar beurzen bezocht in Brazilië,
Gent, München en Shanghai. Daarnaast hebben we hier verschillende delegaties ontvangen.
Ook komend jaar staan dergelijke activiteiten op onze agenda. We gaan in elk geval naar de World
Food in Moskou, naar de Intermodal in Sao Paulo, naar Transport Logistiek in Rotterdam en München
en naar een beurs in India", vertelt Vrijland. Nelis: "Je bedenkt vooraf een programma waarbij je
direct je relaties kunt benaderen. Zo'n actieve houding betaalt zich uit. Tijdens de opening van de
beurs in Shanghai bracht de directie van de beurs en de minister van Verkeer en Transport van de
Duitse deelstaat Bremen onze stand een bezoek. Geloof me, dan weet iedereen meteen dat je er bent.
We organiseren tijdens zo'n beurs ook allerlei andere activiteiten, zoals een maritieme avond waarop
we onze relaties en potentiele klanten uitnodigen. In Shanghai heeft het consulaat ons daarbij
intensief ondersteunt. De ambassadeur is die avond bij ons geweest, zodat we een goede lobby konden
opzetten."
Financiële middelen
"Ons budget voor promotie moet wel groter worden", aldus Nelis. "Onze leden brengen
jaarlijks een bedrag bijeen via de contributies. Daarmee kunnen we een aantal basisactiviteiten
realiseren. We maken daarvan bijvoorbeeld ons blad 'Port News' en we organiseren daarmee diverse
havenbijeenkomsten. Maar om onze havens goed in de internationale markt te kunnen zetten,
hebben een ruimer budget nodig." "Onze zusterorganisaties ontvangen grote bedragen van de
bestuurlijke organen. Daarmee kunnen ze deelnemen aan alle belangrijke beurzen en handelsmissies.
Via die contacten kunnen ze contacten leggen met exporterende bedrijven en rederijen in allerlei
landen. Dat levert natuurlijk extra business op. Dat zouden we hier in Zeeland ook graag willen
zien", vult Vrijland aan.
|