In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2006
File not found.

















ZPPC wil meer bestuurlijke steun voor havens Zeeland

Zeeland Port Promotion Council (ZPPC) behartigt de belangen van ruim honderd bedrijven die betrokken zijn bij de Zeeuwse havens. Het regionaal en internationaal onder de aandacht brengen van de havens is één van de kerntaken van ZPPC. "We zijn trots op onze havens en dat willen we uitdragen."


Ondernemers zijn de beste ambassadeur van de havens, vinden voorzitter Wim Vrijland en secretaris Alex Nelis van ZPPC. Daarom is er volgens hen op promotioneel gebied een belangrijke rol weggelegd voor de ZPPC. "Maar", zegt Vrijland, "daarbij werken we wel graag samen met andere partijen. We kunnen dit niet alleen doen en willen het ook niet alleen doen." Sinds oktober vorig jaar werken ZPPC en Zeeland Seaports officieel samen aan de promotie van de Zeeuwse havens. Een succesvolle en prettige samenwerking, aldus Nelis. "We hebben dit onlangs geëvalueerd en de samenwerking blijkt beide partijen goed te zijn bevallen. We gaan het dus continueren."

Zeeuwse media
Om de Zeeuwse havens ook onder de aandacht te brengen van de Zeeuwen zelf, vinden Nelis en Vrijland een intensievere samenwerking met de Zeeuwse media enerzijds en de havenorganisaties anderzijds erg belangrijk. "Deze havenspecial, een samenwerkingsverband tussen Zeeland Seaports en De Ondernemer, is daarvan een mooi voorbeeld. En dat geldt ook voor het programma 'haven 1151' dat elke maandagavond op Omroep Zeeland wordt uitgezonden. In 'haven 1151' belicht Omroep Zeeland allerlei facetten van de Zeeuwse havens. Ook dit programma is in nauwe samenwerking tussen Zeeland Seaports en Omroep Zeeland tot stand gekomen", aldus Nelis. "Maar we moeten de Zeeuwse media nog beter doordringen van het belang van de havens voor onze economie", vult Vrijland hem aan. "Ik zie bijvoorbeeld in de kranten nog veel te weinig aandacht voor onze havens, ook in de economiekaternen. Dat is iets waar we ons de komende tijd meer voor willen gaan inzetten."

Shanghai
ZPPC werkt er ook hard aan om de Zeeuwse havens internationaal op de kaart te zetten. "De laatste anderhalf jaar hebben we in samenwerking met Zeeland Seaports het voortouw genomen om onze havens met een veel hogere frequentie in het buitenland te presenteren. Dat loopt inmiddels heel goed. We hebben het afgelopen jaar beurzen bezocht in Brazilië, Gent, München en Shanghai. Daarnaast hebben we hier verschillende delegaties ontvangen. Ook komend jaar staan dergelijke activiteiten op onze agenda. We gaan in elk geval naar de World Food in Moskou, naar de Intermodal in Sao Paulo, naar Transport Logistiek in Rotterdam en München en naar een beurs in India", vertelt Vrijland. Nelis: "Je bedenkt vooraf een programma waarbij je direct je relaties kunt benaderen. Zo'n actieve houding betaalt zich uit. Tijdens de opening van de beurs in Shanghai bracht de directie van de beurs en de minister van Verkeer en Transport van de Duitse deelstaat Bremen onze stand een bezoek. Geloof me, dan weet iedereen meteen dat je er bent. We organiseren tijdens zo'n beurs ook allerlei andere activiteiten, zoals een maritieme avond waarop we onze relaties en potentiele klanten uitnodigen. In Shanghai heeft het consulaat ons daarbij intensief ondersteunt. De ambassadeur is die avond bij ons geweest, zodat we een goede lobby konden opzetten."

Financiële middelen
"Ons budget voor promotie moet wel groter worden", aldus Nelis. "Onze leden brengen jaarlijks een bedrag bijeen via de contributies. Daarmee kunnen we een aantal basisactiviteiten realiseren. We maken daarvan bijvoorbeeld ons blad 'Port News' en we organiseren daarmee diverse havenbijeenkomsten. Maar om onze havens goed in de internationale markt te kunnen zetten, hebben een ruimer budget nodig." "Onze zusterorganisaties ontvangen grote bedragen van de bestuurlijke organen. Daarmee kunnen ze deelnemen aan alle belangrijke beurzen en handelsmissies. Via die contacten kunnen ze contacten leggen met exporterende bedrijven en rederijen in allerlei landen. Dat levert natuurlijk extra business op. Dat zouden we hier in Zeeland ook graag willen zien", vult Vrijland aan.


...kiest
De Betho winnaar OCG-Trofee Goes

...ondersteunt
Toegevoegde waarde voor de logistiek

...beschermt
Octrooi-informatie opent ogen ondernemer

...organiseert
Workshops succesvol innoveren

...verzilvert
Nog innovatievouchers voor MKB-ers beschikbaar

...bezoekt
Startersdag op zaterdag 4 november in Hotel Goes

...oordeelt
Administratie wordt te vaak als bijzaak gezien

....combineert
Eigen zaak naast loondienst neemt toe

...plaatst
Personeelsadvertentie, werving én selectie in één moeite door

...ontmoet
Groeiende belangstelling van buiten Zeeland

...pioniert
'Laat zoveel mogelijk je eigen gezicht zien'

...start
'Ondernemingsplan is basis voor je bedrijf'

...spreekt
Minister-president Jan Peter Balkenende te gast

...voorspelt
In 2008 ploffen bureaucratische organisaties uit elkaar

...ontwikkelt
Veel dynamiek in de kanaalzone

Zeeland Seaports special

Zeeland Seaports: samenwerking erg belangrijk
ZPPC wil meer bestuurlijke steun voor havens Zeeland
'Zonder WCT worden we een niets-haven'
Superjachten voor the rich and famous
Zeeland als logistiek en maritiem kenniscentrum
Bedrijventerrein Sloepoort ontlast haven en kernen
Gerrit Duijnkerke
Iris Smithuis
Jappe Mulder
Rudy Koole
Petra Herreboudt
Marijke Dingemanse
Roep om technisch geschoold personeel

...lacht
Nacht der Narren in Terneuzen

Sports Utitlity Vehicle revealed

SUV's Populair maar ook verguisd
Frank van Doorn: "Ik kies in extremen."
Sander van Houten: "Ik vind die Tucson wel stoer..."
Audi
BMW
Cadillac
Chevrolet
Hummer
Hyundai
Jeep
Kia
Mercedes-Benz
Mitsubishi
Nissan
Opel
Subaru
Suzuki
Toyota
Volkswagen
Volvo

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...rapporteert
Vastgoedmarkten zijn weer in beweging

...wil inzicht krijgen
NVM BOG presenteert marktonderzoek onder winkeliers in zestig gemeenten