In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Januari 2007













advertenties
www.deondernemer.com
www.storimansenpartners.nl/?makelaar=breda




Marketing via creativiteit

Rudy van Gelderen uit Oost-Souburg heeft eind vorig jaar zijn eigen bedrijf Marketing Impression opgestart. Na een studie commerciële economie op de HZ in Vlissingen, werkte hij op de marketingafdeling van verschillende bedrijven in Nederland en in het buitenland. ,,Het zelfstandig ondernemerschap is altijd een wens van mij geweest. Vanaf het moment dat ik mijn studie had afgerond ging die gedachte nog meer spelen.


Rudy van Gelderen:,,Bijdragen aan de successen van de organisatie geeft me een goed gevoel."

Vanwege een reorganisatie werd mijn contract bij mijn laatste werkgever niet verlengd. Links en rechts om me heen zei men: 'Ruud, waarom begin je niet voor jezelf ?'. Een paar maanden geleden ben ik er ingesprongen. Het gaat goed met de economie. Organisaties hebben momenteel meer financiële mogelijkheden om nu een goede marketingstrategie neer te zetten. Een goed marketingbeleidsplan voor de komende jaren is van groot belang. Een ondernemer kan echter niet alles zelf doen. Hij heeft het druk met het managen van zijn organisatie, met het aansturen van personeel, enzovoorts. Bovendien zijn er specialisten die beter zijn in het uitstippelen van een marketingstrategie. Laat zo'n beleidsplan door een marketingprofessional opstellen, dan kan de ondernemer zich toeleggen op waar hij echt goed in is: het feitelijke ondernemen", aldus de 33-jarige Van Gelderen. De verbaal sterke Oost-Souburger bemerkt in de praktijk dat Zeeuwen graag de kat uit de boom kijken. ,,Het besef van de noodzaak van een goede marketingstrategie, is er niet altijd in Zeeland. Hier moet je eerst de marketing verkopen en daarna jezelf. In Zeeland doet men liever zaken met bekende mensen volgens het 'gunprincipe' en de 'ons kent ons cultuur'. Gelukkig ken ik de omgeving, de mensen en veel bedrijven. Je moet er echter wel tussen zien te komen. Als een Zeeuw eenmaal tevreden is over je, dan zal hij niet snel overstappen naar een concurrent. In de randstad, waar ik ook gewerkt heb, ligt dat totaal anders. Daar zal men eerder switchen, op zoek naar een betere of zo goedkoop mogelijke oplossing. Men is er veel zakelijker, de emotionele binding is beduidend minder. Je moet er constant knokken om opdrachten te behouden."

Profileren
Om zich als startend ondernemer te profileren bezoekt Rudy diverse netwerkbijeenkomsten van ondernemers, zoals onlangs de Kerstlunch van het OCG in Goes en volgende week de nieuwjaarsbijeenkomst van de Kamer van Koophandel. ,,Ik heb vertrouwen in de toekomst, al weet ik ook wel dat het een moeilijke markt is. Netwerken is belangrijk om ondernemers te leren kennen en tot zaken te komen. Mijn eerste inkomsten gebruik ik om te investeren in nieuwe opdrachten. Ik heb met andere marketeers gesproken. Die zijn jaren bezig geweest om te komen tot waar ze nu zijn. Gelukkig heb ik geen grote investeringen moeten plegen. Ik werk van huis uit en heb dus geen pand moeten financieren. Verder heb ik geen dure auto en geen personeel. De overheadkosten zijn laag."

zelfbewust
Rudy van Gelderen heeft als voordeel dat hij zowel zelfbewust als creatief is. ,,Een beetje betweterig ben ik wel. Als ik in een bedrijf kom denk ik al gauw: 'joh, dat kan ik beter'. Mijn ideeën over hoe het anders en beter moet, wil ik graag in de praktijk brengen. Het leuke van dit werk is dat je na een paar maanden werk in een bepaalde bedrijfstak, weer naar een totaal andere organisatie gaat. Daardoor wordt het zeker geen sleur, maar blijft het juist prikkelen. Bijdragen aan de successen van een bedrijf geeft me een goed gevoel. Ik kan als marketingadviseur mijn creativiteit kwijt. De producten of diensten zijn altijd anders. Daardoor krijg je geen last van tunnelvisie. Als je jarenlang bij dezelfde organisatie werkt, zie je bepaalde zaken niet meer zo scherp. Je raakt vastgeroest. Mijn kracht ligt in nieuwe frisse ideeën, om tot betere resultaten te komen en de concurrentie voor te blijven. Soms hoef je maar een vonkje te geven om het hele apparaat te laten draaien. Als coach of adviseur help ik ondernemers bij het realiseren van hun doelstellingen zoals omzetgroei, vergroten van het marktaandeel, bedenken van nieuwe producten of diensten. Je laat als marketingadviseur acties los op de 5 P's: product, prijs, personeel, plaats en promotie. Een goed marketingplan, met stimulering van de sterke en eliminatie van de zwakke punten, is essentieel. Van daaruit werk je bijvoorbeeld aan positionering van een product (of imago) via een verfrissende reclamecampagne", aldus Rudy van Gelderen.

Meer informatie
E-mail: [email protected]
Internet: www.marketingimpression.nl


...leeft
Leven wordt zoveel leuker als je probeert je grenzen te verleggen

...studeert
Marketing via creativiteit

...bepleit
Pleidooi voor Maintenance Valley op Kerstlunch OCG

...proeft
Het lijkt op vlees, het smaakt naar vlees en het is plantaardig

...leert
Syntens en ABAB starten met vijf leren-van-elkaar
-kringen

...groeit
Groei Zeeuwse economie zet flink door

...keurt
Hulst krijgt Ster voor Veilig Ondernemen

....zorgt
Zorgen voor het milieu

...vertegenwoordigt
Oog voor de maatschappij

...snoept
De gezonde zoete oplossing

...verpakt
Een lekkere frisrode kleur

...introduceert
Samen-werken en zelf-verantwoordelijk leren

...kweekt
Praktijk en opleiding sluiten op elkaar aan

...kiest
De ondernemer heeft de sleutel voor de toekomst

...verft
Erfgoed in kleur

...bepaalt
Bijzondere stoffeerders van het landschap

...fokt
Wij gaan voor de absolute top!

...verandert
Plezier in het ondernemerschap

...wenst

...praat
Zorg om boer en tuinder in Zeeland

...vormt
Sterke economie met een veilig bedrijfsleven

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...profileert
Kansen voor Zeeland als zakenmarkt

...investeert
Investeren vanuit overtuiging

...innoveert
Duurzame innovatie wint terrein