Marketing via creativiteit
Rudy van Gelderen uit Oost-Souburg heeft eind vorig jaar zijn eigen bedrijf Marketing Impression opgestart. Na een
studie commerciële economie op de HZ in Vlissingen, werkte hij op de marketingafdeling van verschillende bedrijven
in Nederland en in het buitenland. ,,Het zelfstandig ondernemerschap is altijd een wens van mij geweest. Vanaf het moment
dat ik mijn studie had afgerond ging die gedachte nog meer spelen.
Rudy van Gelderen:,,Bijdragen aan de successen van de organisatie geeft me een goed gevoel."
Vanwege een reorganisatie werd mijn contract bij mijn laatste werkgever niet verlengd. Links en rechts om me heen
zei men: 'Ruud, waarom begin je niet voor jezelf ?'. Een paar maanden geleden ben ik er ingesprongen. Het gaat goed
met de economie. Organisaties hebben momenteel meer financiële mogelijkheden om nu een goede marketingstrategie
neer te zetten. Een goed marketingbeleidsplan voor de komende jaren is van groot belang. Een ondernemer kan echter
niet alles zelf doen. Hij heeft het druk met het managen van zijn organisatie, met het aansturen van personeel,
enzovoorts. Bovendien zijn er specialisten die beter zijn in het uitstippelen van een marketingstrategie. Laat zo'n
beleidsplan door een marketingprofessional opstellen, dan kan de ondernemer zich toeleggen op waar hij echt goed in
is: het feitelijke ondernemen", aldus de 33-jarige Van Gelderen. De verbaal sterke Oost-Souburger bemerkt in de
praktijk dat Zeeuwen graag de kat uit de boom kijken. ,,Het besef van de noodzaak van een goede marketingstrategie,
is er niet altijd in Zeeland. Hier moet je eerst de marketing verkopen en daarna jezelf. In Zeeland doet men liever
zaken met bekende mensen volgens het 'gunprincipe' en de 'ons kent ons cultuur'. Gelukkig ken ik de omgeving, de
mensen en veel bedrijven. Je moet er echter wel tussen zien te komen. Als een Zeeuw eenmaal tevreden is over je,
dan zal hij niet snel overstappen naar een concurrent. In de randstad, waar ik ook gewerkt heb, ligt dat totaal
anders. Daar zal men eerder switchen, op zoek naar een betere of zo goedkoop mogelijke oplossing. Men is er veel
zakelijker, de emotionele binding is beduidend minder. Je moet er constant knokken om opdrachten te behouden."
Profileren
Om zich als startend ondernemer te profileren bezoekt Rudy diverse netwerkbijeenkomsten van ondernemers, zoals
onlangs de Kerstlunch van het OCG in Goes en volgende week de nieuwjaarsbijeenkomst van de Kamer van Koophandel.
,,Ik heb vertrouwen in de toekomst, al weet ik ook wel dat het een moeilijke markt is. Netwerken is belangrijk om
ondernemers te leren kennen en tot zaken te komen. Mijn eerste inkomsten gebruik ik om te investeren in nieuwe
opdrachten. Ik heb met andere marketeers gesproken. Die zijn jaren bezig geweest om te komen tot waar ze nu zijn.
Gelukkig heb ik geen grote investeringen moeten plegen. Ik werk van huis uit en heb dus geen pand moeten financieren.
Verder heb ik geen dure auto en geen personeel. De overheadkosten zijn laag."
zelfbewust
Rudy van Gelderen heeft als voordeel dat hij zowel zelfbewust als creatief is. ,,Een beetje betweterig ben ik
wel. Als ik in een bedrijf kom denk ik al gauw: 'joh, dat kan ik beter'. Mijn ideeën over hoe het anders en
beter moet, wil ik graag in de praktijk brengen. Het leuke van dit werk is dat je na een paar maanden werk in een
bepaalde bedrijfstak, weer naar een totaal andere organisatie gaat. Daardoor wordt het zeker geen sleur, maar
blijft het juist prikkelen. Bijdragen aan de successen van een bedrijf geeft me een goed gevoel. Ik kan als
marketingadviseur mijn creativiteit kwijt. De producten of diensten zijn altijd anders. Daardoor krijg je geen
last van tunnelvisie. Als je jarenlang bij dezelfde organisatie werkt, zie je bepaalde zaken niet meer zo scherp.
Je raakt vastgeroest. Mijn kracht ligt in nieuwe frisse ideeën, om tot betere resultaten te komen en de
concurrentie voor te blijven. Soms hoef je maar een vonkje te geven om het hele apparaat te laten draaien. Als
coach of adviseur help ik ondernemers bij het realiseren van hun doelstellingen zoals omzetgroei, vergroten van
het marktaandeel, bedenken van nieuwe producten of diensten. Je laat als marketingadviseur acties los op de 5 P's:
product, prijs, personeel, plaats en promotie. Een goed marketingplan, met stimulering van de sterke en eliminatie
van de zwakke punten, is essentieel. Van daaruit werk je bijvoorbeeld aan positionering van een product (of imago)
via een verfrissende reclamecampagne", aldus Rudy van Gelderen.
Meer informatie
E-mail: rgelderen@marketingimpression.nl
Internet: www.marketingimpression.nl
|