In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Januari 2007













advertenties
www.deondernemer.com
www.storimansenpartners.nl/?makelaar=breda




Het lijkt op vlees, het smaakt naar vlees en het is plantaardig

Een vleeswarenproducent lijkt niet de aangewezen persoon om met een vleesvervangend product de markt op te gaan. Schijn bedriegt. Als vakman weet Jos Hugense van Hubro Vleesprodukten uit Goes precies wat er in de vleessector speelt. En met het plantaardige Meatless heeft hij een interessant product voor fabrikanten van vegetarische én vleesproducten ontwikkeld.


Meatless verwerkt in een gerecht

Jos Hugense is directeur van Hubro Vleesprodukten in Goes. Zijn gekookte vleeswaren worden in heel Europa afgezet. ,,Ik ben alert op trends en bedenk graag zelf nieuwe producten'', vertelt de ondernemer. ,,In de vleesmarkt moet iets veranderen. De politiek, wetenschap en een deel van de consumenten wil gezonder en duurzamer eten. Maar vlees bevat wel noodzakelijke eiwitten, verschillende vitamines B en mineralen. Plantaardige eiwitten kunnen een (deel)oplossing zijn.''

Parttime vegetariërs
Wereldwijd gaan meer mensen vlees eten, omdat zij zich dit relatief dure product kunnen veroorloven. Er is onvoldoende ruimte voor de productie van veevoeder, die voor de groeiende vraag naar vlees nodig is. In West-Europa, en zeker in Nederland, is een tegengestelde beweging gaande. Meer mensen eten minder (vaak) vlees. Schandalen (hormonen) en ziektes (bse) in de vleessector zijn daar mede debet aan. Hoewel de vegetarische producten nog maar 3 tot 4 procent van het totaal uitmaken, zorgen parttime vegetariërs (die af en toe vegetarisch eten) voor een groeiend marktaandeel.

Zoete lupine
Vanaf 2003 ging Hugense zich serieus verdiepen in plantaardige vleesvervangers. Hij werd in januari 2004 getipt over een technisch procédé voor lupinebonen dat als idee op een plank lag. ,,Zoete lupine staat al drieduizend jaar bekend om zijn hoge eiwitgehalte.
Dat verwerkingsprocédé heb ik overgenomen waarna we het product verder ontwikkeld hebben.'' De witte vezel werd met kennis uit de vleesbranche met natuurlijke grondstoffen gekleurd waarna het op rul gehakt, ham of kip lijkt. De structuur werd verbeterd waardoor het de sappige, stevige 'bite' van vlees kreeg en de vorm van stukjes vlees.

Klankbord en netwerk
Al snel bleek er grote belangstelling te zijn voor Meatless, zoals het product wordt genoemd. ,,Ik heb contact gezocht met Syntens om te kijken wat zij voor ons konden betekenen. Innovatieadviseur Willy Reijniers heeft als klankbord meegedacht over de marketingstrategie. Zo hebben we nadrukkelijk gekozen voor de industriële toepassing van Meatless. In de detailhandel is weinig ruimte voor een nieuwe speler.'' Reijniers bracht vervolgens uit het netwerk van Syntens een aantal deskundigen bij elkaar om het groeiende project verder uit te voeren. Hugense zocht zelf partners die door Justion Adviesgroep (uit het relatienetwerk van Syntens) werden begeleid in de subsidieaanvragen. Zo kreeg Meatless subsidie van de provincie Zeeland en de Europese Unie.

Productie
Inmiddels staat er in Goes een nieuwe fabriek met een productiecapaciteit van 50 ton per week. Vanaf deze maand gaat Meatless leveren aan Engeland en Zwitserland waar het als puur vegetarisch product verkocht gaat worden. De grote vleesindustrieën in Nederland gaan naar verwachting Meatless toevoegen aan hun vleesproducten. ,,Een bal gehakt met 30 procent Meatless is sappig, smakelijk en heeft maar 4 procent verzadigd vet. Vooral het sappige onderscheidt Meatless van andere plantaardige producten.'' Landen als Frankrijk, België, Spanje en Duitsland volgen de ontwikkelingen geïnteresseerd. Hugense verwacht in 2007 aan een grote Amerikaanse producent te gaan leveren. ,,Met de verwachte groei willen we graag lupinevelden in de buurt hebben, import uit verre landen is niet duurzaam. We hopen in Zeeuws-Vlaanderen te slagen.''

Internet: www.meatless.nl

Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers

Bezoekadres:
Buitenruststraat 225
4337 ER Middelburg

Postadres
Postbus 8128
4330 EC Middelburg

Telefoon: 06 - 51 61 59 04
Telefax: 0118 628 181
E-mail: [email protected]
Internet: www.syntens.nl


...leeft
Leven wordt zoveel leuker als je probeert je grenzen te verleggen

...studeert
Marketing via creativiteit

...bepleit
Pleidooi voor Maintenance Valley op Kerstlunch OCG

...proeft
Het lijkt op vlees, het smaakt naar vlees en het is plantaardig

...leert
Syntens en ABAB starten met vijf leren-van-elkaar
-kringen

...groeit
Groei Zeeuwse economie zet flink door

...keurt
Hulst krijgt Ster voor Veilig Ondernemen

....zorgt
Zorgen voor het milieu

...vertegenwoordigt
Oog voor de maatschappij

...snoept
De gezonde zoete oplossing

...verpakt
Een lekkere frisrode kleur

...introduceert
Samen-werken en zelf-verantwoordelijk leren

...kweekt
Praktijk en opleiding sluiten op elkaar aan

...kiest
De ondernemer heeft de sleutel voor de toekomst

...verft
Erfgoed in kleur

...bepaalt
Bijzondere stoffeerders van het landschap

...fokt
Wij gaan voor de absolute top!

...verandert
Plezier in het ondernemerschap

...wenst

...praat
Zorg om boer en tuinder in Zeeland

...vormt
Sterke economie met een veilig bedrijfsleven

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...profileert
Kansen voor Zeeland als zakenmarkt

...investeert
Investeren vanuit overtuiging

...innoveert
Duurzame innovatie wint terrein