Het lijkt op vlees, het smaakt naar vlees en het is plantaardig
Een vleeswarenproducent lijkt niet de aangewezen persoon om met een vleesvervangend product de markt op te gaan. Schijn bedriegt.
Als vakman weet Jos Hugense van Hubro Vleesprodukten uit Goes precies wat er in de vleessector speelt. En met het plantaardige Meatless heeft hij een interessant
product voor fabrikanten van vegetarische én vleesproducten ontwikkeld.
Meatless verwerkt in een gerecht
Jos Hugense is directeur van Hubro Vleesprodukten in Goes. Zijn gekookte vleeswaren worden in heel Europa afgezet. ,,Ik ben alert op trends en bedenk graag zelf
nieuwe producten'', vertelt de ondernemer. ,,In de vleesmarkt moet iets veranderen. De politiek, wetenschap en een deel van de consumenten wil gezonder en
duurzamer eten. Maar vlees bevat wel noodzakelijke eiwitten, verschillende vitamines B en mineralen. Plantaardige eiwitten kunnen een (deel)oplossing zijn.''
Parttime vegetariërs
Wereldwijd gaan meer mensen vlees eten, omdat zij zich dit relatief dure product kunnen veroorloven. Er is onvoldoende ruimte voor de productie van veevoeder,
die voor de groeiende vraag naar vlees nodig is. In West-Europa, en zeker in Nederland, is een tegengestelde beweging gaande. Meer mensen eten minder (vaak) vlees.
Schandalen (hormonen) en ziektes (bse) in de vleessector zijn daar mede debet aan. Hoewel de vegetarische producten nog maar 3 tot 4 procent van het totaal
uitmaken, zorgen parttime vegetariërs (die af en toe vegetarisch eten) voor een groeiend marktaandeel.
Zoete lupine
Vanaf 2003 ging Hugense zich serieus verdiepen in plantaardige vleesvervangers. Hij werd in januari 2004 getipt over een technisch procédé voor
lupinebonen dat als idee op een plank lag. ,,Zoete lupine staat al drieduizend jaar bekend om zijn hoge eiwitgehalte.
Dat verwerkingsprocédé heb ik overgenomen waarna we het product verder ontwikkeld hebben.'' De witte vezel werd met kennis uit de vleesbranche met
natuurlijke grondstoffen gekleurd waarna het op rul gehakt, ham of kip lijkt. De structuur werd verbeterd waardoor het de sappige, stevige 'bite' van vlees kreeg
en de vorm van stukjes vlees.
Klankbord en netwerk
Al snel bleek er grote belangstelling te zijn voor Meatless, zoals het product wordt genoemd. ,,Ik heb contact gezocht met Syntens om te kijken wat zij voor ons
konden betekenen. Innovatieadviseur Willy Reijniers heeft als klankbord meegedacht over de marketingstrategie. Zo hebben we nadrukkelijk gekozen voor de
industriële toepassing van Meatless. In de detailhandel is weinig ruimte voor een nieuwe speler.''
Reijniers bracht vervolgens uit het netwerk van Syntens een aantal deskundigen bij elkaar om het groeiende project verder uit te voeren. Hugense zocht zelf
partners die door Justion Adviesgroep (uit het relatienetwerk van Syntens) werden begeleid in de subsidieaanvragen. Zo kreeg Meatless subsidie van de provincie
Zeeland en de Europese Unie.
Productie
Inmiddels staat er in Goes een nieuwe fabriek met een productiecapaciteit van 50 ton per week. Vanaf deze maand gaat Meatless leveren aan Engeland en
Zwitserland waar het als puur vegetarisch product verkocht gaat worden. De grote vleesindustrieën in Nederland gaan naar verwachting Meatless toevoegen
aan hun vleesproducten.
,,Een bal gehakt met 30 procent Meatless is sappig, smakelijk en heeft maar 4 procent verzadigd vet. Vooral het sappige onderscheidt Meatless van andere
plantaardige producten.'' Landen als Frankrijk, België, Spanje en Duitsland volgen de ontwikkelingen geïnteresseerd. Hugense verwacht in 2007 aan
een grote Amerikaanse producent te gaan leveren. ,,Met de verwachte groei willen we graag lupinevelden in de buurt hebben, import uit verre landen is niet
duurzaam. We hopen in Zeeuws-Vlaanderen te slagen.''
Internet: www.meatless.nl
Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers
Bezoekadres:
Buitenruststraat 225
4337 ER Middelburg
Postadres
Postbus 8128
4330 EC Middelburg
Telefoon: 06 - 51 61 59 04
Telefax: 0118 628 181
E-mail: middelburg@syntens.nl
Internet: www.syntens.nl
|