zakenvrouw van het jaar even terug in Oosterhout
Marlies Dekkers wil imperium
Afgelopen week heeft Marlies Dekkers (41 jaar) in Parijs een nieuwe winkel geopend.
De van oorsprong Oosterhoutse zakenvrouw/ modeontwerpster heeft intussen 1000 verkooppunten
in achttien landen. Haar ideaal: een wereldimperium. En als dat niet lukt "dan ligt
dat aan het management. Aan mijzelf dus", zegt ze.
door Ron Gregoor
Marlies Dekkers is een autodidact. Ze poseerde zelfs voor haar eigen merk.
Foto: Caren Verbruggen
Ze doet er niet moeilijk over, de zakenvrouw van het jaar. Marlies Dekkers wil de wereld
veroveren. Letterlijk. "Ik wil in iedere hoofdstad minstens één eigen winkel", zegt ze.
De Marlies Dekkers Group, het bedrijf waar zij leiding aan geeft, heeft groeistuipen.
Iedere maand opent zij wel ergens in de wereld een winkel. "Ik wil de absolute top bereiken.
We zijn daar ook al aardig mee bezig. Het bedrijf, de formule, het product, ze hebben
het in zich om een wereldbedrijf te worden."
Ze legt zichzelf dus behoorlijk wat druk op. "Aan de ene kant twijfel ik ook wel
eens, ik stel me kwetsbaar op. Ik verafschuw machogedrag binnen een bedrijf.
Als je nooit twijfelt, kun je ook niet creatief zijn. Aan de andere kant moet
je ook lef hebben, durven als ondernemer. Risico nemen, dat is heel belangrijk."
Het zijn hectische maanden voor Marlies Dekkers. Dezer dagen opende ze een
nieuwe winkel in Parijs, ze schreef samen met Heleen van Royen de bestseller
Stout, waarvan er al meer dan 100.000 over de toonbank vlogen en ze werd en
passant ook nog eens even zakenvrouw van het jaar. Nederland heeft dit jaar
in ieder geval een heel ander type als 'first lady in the business'. Dekkers
heeft niet alleen een onmiskenbaar zakelijk talent, ze is eigenlijk
bovenal kunstenares, modeontwerpster.
En dat merk je. Aan de ene kant
is ze heel spontaan, aan de andere kant weigert ze te poseren voor de fotograaf.
Iedereen trekt aan Marlies Dekkers. Nova, SBS, Ivo Niehe, ze was de afgelopen
weken wel heel vaak in het nieuws. Ze deed ook nog even Oosterhout aan. Haar geboortestad.
Ze bracht er haar jeugd door, zat er op de huishoudschool. Kennelijk
had ze er een leuke jeugd "want ik ben trots op Oosterhout.
En maak dat ook kenbaar, overal waar ik ben", zegt ze.
Op uitnodiging van het MKB Oosterhout liet ze zich in het restaurant
van Golfclub Landgoed Bergvliet Stichting interviewen door haar oude
vriendje Arno Meulendijks, die in Oosterhout een reclamebureau heeft.
En in de pauze mocht iedereen haar aanspreken en vragen stellen. Meer dan
300 genodigden hingen aan haar lippen. "Ik herinner me nog dat je ontzettend
dominant was", geeft Meulendijks een voorzetje. Zelf vindt Dekkers dat het wel meevalt.
"Ja, wil je slagen als zakenvrouw, dan moet je niet over je heen laten lopen.
Marlies Dekkers is van oorsprong modeontwerpster.
Ze is internationaal doorgebroken met haar lingerielijn Undressed. Ze is directrice van
de Marlies Dekkers Group en heeft inmiddels 125 mensen in dienst.
Dekkers is aan de ene kant de kunstenares, gevormd op de kunstacademie St. Joost in Breda
en aan de andere kant de zakenvrouw uit Rotterdam. In beide gevallen succesvol, want de hele
wereld wil haar producten: lingerie, badkleding en zonnebrillen. "Ik ben mijn hele leven al
gefascineerd door ondergoed.
Toen ik mijn eerste beha kocht, dacht ik: is dit het nou. Maar ik heb er nooit aan gedacht
daar zelf iets mee te gaan doen", herinnert ze zich nog. Dat kwam pas tijdens
haar studie op St. Joost. Daar ontwierp ze haar eerste kleding. Met de Undressed- lijn
probeert ze compromisloze lingerie te maken. Comfortabel, maar wel spannend, erotisch,
maar niet ordinair.
Als zakenvrouw is Dekkers een autodidact. "Ik heb alles zelf aangeleerd. Ik leverde zelf
dozen bij de klanten af. Over mijn eerste factuur deed ik een dag. Op mijn slaapkamer zat
ik met een carbonpapiertje rekeningen te schrijven. Ik heb wel op tijd gezien wanneer ik
de volgende stap moest zetten. Ik heb aandeelhouders aangetrokken om aan geld te komen,
heb ze later uitgekocht, de zaak gereorganiseerd."
|