techniek
Praktijk is beste leerschool
Zijn de technische opleidingen toegesneden op de praktijk van het bedrijfsleven?
Dat zou wel ideaal zijn. Maar wat is de realiteit? ,,Volgens mij stemt het opleidingsmodel
niet helemaal af op de behoefte in de praktijk", vindt Joris Bracke, directeur van
Elektromotoren Bracke BV in Clinge.
door Henk van de Voorde
De werkplaats van Elektromotoren Bracke BV.
Foto: Input- Output Fotografie
CLINGE - "In Nederland is het beleid erop gericht dat de minder geschoolde jongeren een
plaats in de maatschappij weten te vinden, terwijl in België de hoogste prioriteit uitgaat
naar het leren van een vak. De maatschappelijke vorming staat in Nederland voorop.
De jongeren leren een beetje timmeren, metselen en elektrotechniek. Voordat ze in het
arbeidsproces inzetbaar zijn, moeten ze echter nog verder gevormd worden. Hiermee spreek
ik geen waardeoordeel uit, want ik weet niet wat het beste is", zegt Bracke.
De 34-jarige manager is enkele jaren geleden zijn vader Willy Bracke officieel opgevolgd
als directeur-eigenaar van de in reparatie en onderhoud van elektromotoren gespecialiseerde
onderneming. Dit jaar staat in het teken van het 40-jarig bestaan van het innovatieve bedrijf,
waar inmiddels twintig mensen werken. ,,De oudste medewerker is 58, de jongste 19. Onze mensen
vormen een heel pluimage van karakters, achtergronden en opleidingsniveaus. Er zijn zowel mensen
werkzaam die met moeite een lbo- opleiding achter de rug hebben, als probleemloos een hbo- studie.
Opleiding zegt niet alles. Dat merk je vooral bij laaggeschoolde ouderen. Zij hadden vaak wel de
capaciteiten, maar moesten vroeger zo snel mogelijk de kost gaan verdienen. Tegenwoordig hebben
laaggeschoolden wellicht minder algemene capaciteiten, maar dat wil zeker niet zeggen dat ze geen
technische vaardigheden hebben. Bij de invulling van vacatures hechten we tegenwoordig meer waarde
aan het feit dat iemand in de groep past dan aan kennis en kunde. Het is tenslotte niet zo
moeilijk om iemand met bepaalde basisvaardigheden in de praktijk wat bij te leren", vertelt
Bracke die zelf achtereenvolgens de hts in Breda en de universiteit van Nyenrode voltooide.
"Op de hts heb ik elektrotechniek gestudeerd en op de universiteit general management: economie,
wetgeving, waardebepalingen, jaarverslaglegging, voorraadbeheer, human resource. Kortom alles
waar je in een bedrijf mee te maken krijgt. Je leert om makkelijker te communiceren in diverse
disciplines. Die academische opleiding is als het ware een knapzak met gereedschap waar je
eventueel gebruik van kan maken. Hier in de praktijk in Clinge leer ik echter het vak van manager
pas daadwerkelijk. En mijn opleiding stopt pas echt, cru uitgedrukt, als ik in mijn kist ligt.".
Arbeidsvreugde
Hoewel hij in zijn bedrijf momenteel alleen een vacature heeft voor een ervaren conventionele
draaier/verspaner, blijft hij waakzaam met het oog op de toekomstige krapte op de arbeidsmarkt. ,,
Grote bedrijven hebben een aanzuigende werking op hoger opgeleiden. Zo is bij ons vorig jaar een
dertiger vertrokken naar een grote chemische fabriek.
Bij grote bedrijven zijn er meer doorgroeimogelijkheden. Bij een klein bedrijf als het onze zijn
er nu eenmaal veel minder leidinggevende functies. Mijn werknemers zijn allemaal enthousiaste
vakmensen, die plezier in het werk hebben.
De meeste arbeidsvreugde ontleen ik aan mijn personeel. Dat zorgt er voor, dat van een hoop oud
schroot een schitterend gerestaureerde motor wordt gemaakt, of dat een oude machinelijn wordt
getransformeerd in de meest moderne geautomatiseerde machine. Onlangs hebben we voor een
betonfabriek een grijper van een andere aandrijving voorzien waardoor de snelheid in het
productieproces aanzienlijk verhoogd is."
Leerbedrijf
Elektromotoren Bracke is erkend leerbedrijf. Er lopen geregeld hts studenten stage voor hun
afstudeerscriptie, terwijl er menig vmbo scholier terecht kan voor een snuffelstage. Momenteel
hebben er twee werknemers een leerarbeidsovereenkomst ingevolge de BBL (Beroeps Begeleidende Leerweg)
respectievelijk de SMEO (Stichting Metaal en Elektro Opleidingen Zeeuws-Vlaanderen).
Naast reparatie en onderhoud, automatisering en handel, houdt Bracke zich ook bezig met nieuwe
projecten. Zo is onlangs in samenwerking met Steenbakker Lastechniek en De Feijter op verzoek van
de recyclingindustrie een hoogwaardige innovatieve beeldbuismachine ontwikkeld. Uit de traditionele
beeldbuizen wordt het kwalitatieve glas en metaal hergebruikt. De automatisering/besturing van de
unieke machine is ontwikkeld door Elektromotoren Bracke.
De drie bedrijven waren met hun innovatieve product vorig jaar genomineerd voor de Emergo-prijs.
Een ander voorbeeld van innovatie is de ontwikkeling van een trainingsapparaat. ,,Wij zijn bezig
met de bouw van een apparaat waarbij een sprinter zijn specifieke spiergroepen kan trainen zonder
dat dit ten koste gaat van zijn looptechniek. Hardlopers en voetballers moeten snel kunnen accelereren.
Zij moeten zowel sterk als snel zijn. Het nieuwe product maakt direct visueel kenbaar wat het gevolg
is van een bepaalde houding op de effectiviteit van de atleet. Het is in potentie een geweldig trainingsapparaat",
aldus Joris Bracke.
www.eb-groep.nl
|