techniek
Arbeidscommunicatie, de kunst van het opvallen
Waarom komen op een prikkelende personeelsadvertentie veel meer reacties binnen dan
op een 'ouderwetse' vacature in krant of tijdschrift? Het antwoord ligt voor de hand,
maar de achterliggende filosofie is een interessante.
door Henk van de Voorde
Ontwerper Ronès Wielinga: "Duidelijk communiceren waar je voor staat."
,,Arbeidscommunicatie is een sport. Een vacature moet ingevuld worden. Door goed
communiceren tussen bedrijf en lezer moet het arbeidsmarktprobleem opgelost worden.
Het gaat om vinden en binden van medewerkers. Wat is je imago? Hoe de klanten jou zien,
zo zien ook de sollicitanten je. Er wordt wel eens geklaagd dat een advertentie in een
krant niet zo op zou vallen, maar kijk bijvoorbeeld eens naar een bedrijf als DOW.
Een kleine advertentie van die multinational is al doeltreffend. Met andere woorden:
je bouwt een imago op en op het moment dat je een personeelsadvertentie zet, kent
iedereen jouw identiteit al.
Als je imago klopt, kunnen potentiële werknemers zich met jouw bedrijf identificeren.
Als mensen trots zijn op hun werk, kun je ze veel makkelijker behouden.
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat werknemers sfeer, waardering en
uitstraling van het bedrijf belangrijker vinden dan salaris", aldus Ronès Wielinga
van reclamebureau De Wilde Zeeuw in Hulst.
corebusiness
De ontwerper vindt eigenlijk de termen 'visuele communicatie' beter op zijn plaats
als het gaat om zijn corebusiness, alles wat met het zichtbaar maken van bedrijven
te maken heeft: huisstijl, logo-ontwerp, brochures, webdesign, advertentiecampagnes,
en dergelijke. Wielinga meent dat het logo het gezicht van een bedrijf is. De tekst
bij het logo moet zeer beknopt het karakter van de onderneming aangeven. ,,Duidelijk
communiceren waar je voor staat. Maak keuzes en laat helder zien waar je goed in bent.
Dat is interessant voor je klanten, voor jezelf en voor potentiële sollicitanten.
Welke middelen kun je inzetten om personeel te werven?
Advertenties in de juiste kranten, tijdschriften en vakbladen; deelnemen aan gerichte
beurzen, congressen, banenmarkten; bezoeken van open dagen op scholen. Daarnaast zijn
natuurlijk uitzendbureaus bij uitstek geschikt om snel te voorzien in de vraag naar
flexibele arbeidskrachten." Jean-Paul Leenknegt, commercieel manager van Tènce! Uitzendbureau,
onderschrijft uiteraard deze stelling van de ontwerper.
Hij kan zich eveneens vinden in de theorie van 'imago en identiteit'. ,,Uitzendbureaus
kunnen op flexibele wijze adequate HR-oplossingen bieden. Het imago van de uitzendsector
is de afgelopen jaren sterk verbeterd.
volwaardige partner
Sinds de invoering van de Flexwet ziet men ons niet alleen als bemiddelaar tussen vraag
en aanbod, maar ook als (betrouwbare) werkgever, dus als volwaardige partner.
Dat merken we bijvoorbeeld aan het toenemend aantal reacties op onze wervingscampagnes",
aldus Leenknegt. Wielinga wijst op de term AIDA: Attention, Interest, Desire, Action: een
formule om je doel te bereiken. ,,Organisaties moeten zich ervan bewust worden om een
sterk merk te creëren. Niet zomaar even een advertentie zetten en hopen dat er mensen op afkomen.
Met een onderscheidende advertentie voor de juiste doelgroep, trek je de aandacht (Attention).
Mensen gaan vervolgens op jouw website kijken, waar ze de juiste informatie vinden (Interest)
en raken enthousiast (Desire). Het komt uiteindelijk aan op hun 'Action': dat ze dus die
sollicitatiebrief gaan schrijven. De eerste stap in een goede reclamecampagne is een uitdagende
advertentie. Helaas zijn veel advertenties grauw en grijs. Een pakkend beeld en een goede
kop zijn essentieel.
Zo heeft een grote klant van ons, met een door ons vormgegeven campagne, tien keer zoveel
reacties ontvangen van sollicitanten dan met hun reguliere advertenties. Met andere woorden:
de AIDA-formule werkt, maar er moet wel een goed concept met een prikkelende vormgeving aan
ten grondslag liggen.
|