|
Groot, groter, Renault Grand Espace..
In het segment van grote MPV's zit Renault al jarenlang prinsheerlijk op de troon.
De eerste Espace was een openbaring binnen de autowereld. Voorheen waren er luxe wagens
en busjes. Renault, met zijn innovatieve geest, ontwikkelde er een versie tussenin. Een
idee dat aansloeg, want de MPV is, in welk formaat dan ook, niet meer weg te denken uit het
straatbeeld.
Nog maar even geleden was het voor de Créateur de Automobiles tijd om de Espace en nog iets
langere Grand Espace wat aan te scherpen en wat nieuwe motoren te introduceren.
De Ondernemer koos voor de Grand Espace met het nieuwe 2.0 dCi dieselblok met roetfilter
en een vermogen van 150 pk.
De Grand Espace. Het is een auto waar mee je absoluut een statement afgeeft wanneer je er
mee komt voorrijden. Groot (bijna vijf meter lang) hoog (meer dan 1.80 meter) en breed
(2.10 meter met de spiegels mee). Er stáát dus wel iets met zo'n Renault. Eigenlijk is alles
groot aan deze auto, want als je het portier opent krijg je meer begrip voor patiënten met
pleinvrees. Kolossaal is de ruimte, voor zowel passagiers als bagage. Renault doet er niet
te flauw over. In de configuratie met alle stoelen in positie, is er een bagageruimte beschikbaar
van zo'n 450 liter. Wie de stoelen verwijdert, wat tamelijk makkelijk kan al zijn ze niet licht,
kan een volume van drie kubieke meter kwijt.
De stoelen zijn, indien geplaatst, in verschillende posities te manoeuvreren. Een auto
kortom die verschrikkelijk veel mogelijkheden heeft. En vooral ruimte. Heel veel ruimte, zoals
de naam al doet vermoeden.
Renault heeft daarbij nog een naam op te houden als het om motoren gaat.
Het merk draait al jaren mee in de top van de Formule 1 en dat heeft zijn weerslag op de
motoren die in personenauto's worden gelepeld. De 2,0 dCi-motor in deze Grand Espace is er
een van de modernste soort. Honderdvijftig trappelenden paarden liggen in het vooronder en
hebben met deze kolos toch verbluffend weinig moeite. De motor voldoet aan de zwaarste
uitlaatgasemissies die er zijn en is om dit te bereiken uitgerust met een roetfilter. Daarbij
is de motor heerlijk stil, iets dat trouwens voor de hele auto geldt. Een ware snelwegridder
dus, deze Espace, born to be driven als het ware.
Deze Grand Espace is leverbaar vanaf 48.500 euro, inclusief BTW. Reken voor de minst dure
Espace op 10 mille minder.
Daihatsu Copen voor kleine ondernemers
Het Japanse merk Daihatsu presenteerde onlangs zijn enige sportwagentje: de Copen.
De auto was ook in Nederland al enige tijd op de markt, maar met het stuur rechts en het
wagentje vermocht op die manier verkooptechnisch weinig potten te breken. Met het introduceren
van het stuur aan de 'goeie' kant, heeft Daihatsu direct de gelegenheid te baat genomen om de
motor wat verder op te peppen. De Copen is er een reuze kek wagentje mee geworden. Al moet je
niet meer willen meenemen dan een tandenborstel. Dat kan namelijk niet.
Een auto daarom voor kleine ondernemers en dat moet niet als beeldspraak worden opgemerkt.
Langere personen dan ongeveer 1.80 meter vinden in de Copen slechts een plaatsje indien ze
bekwaamheden hebben op het punt waar slangenmensen in uitblinken. Een lange rit valt dan af
te raden. Voor iedereen die wat kleiner is uitgevallen is de Copen een verschrikkelijk leuk
wagentje. Een fun-car tot en met. Kun je over het uiterlijk nog twisten (ik hoorde een vergelijking
met de auto van Donald Duck), de rijeigenschappen zijn voortreffelijk. De Copen stuurt als een
nieuwe MX-5 en die rijdt goed! Ook de Copen kun je als het ware met het gaspedaal de bocht
omzetten. De motor werd met ingang van dit modeljaar opgepept door hem te voorzien van
dynamische variabele kleptiming.
In deze nieuwe constellatie knalt de Copen in een vloek
en een zucht naar de honderd kilometer per uur grens en haalt hij uiteindelijk 180 km/h.
Geen geringe prestatie voor zo'n ukkepuk. Het aluminium dak is in twintig seconden elektrisch
op- of neergeklapt. Twee klipjes loshalen en de knop bedienen, een kind doet de was. Rijdend
in de Copen heb je overigens ook belangstelling voor tien. Het vertederende karretje doet
zowel mannen als vrouwen omkijken, een prestatie van formaat want de ervaring leert dat
vrouwen dat niet zo vaak doen. Kennelijk worden ze door dit koddige autootje geraakt. Rijden
doet de Copen dus als de beste; toch zullen de verkoopresultaten waarschijnlijk nooit die
van de populaire MX-5 bereiken. Het grootste nadeel van de Copen is namelijk het feit dat je
geen bagage kunt meenemen als je open wilt rijden, tenzij de passagiersplaats onbezet blijft.
Het dak neemt in open toestand de gehele bagageruimte voor zich in. Wie niet al te groot is kan
achter de stoelen nog een heel klein beetje meenemen maar voor de rest moeten spulletjes thuis,
of in de supermarkt blijven. Dat maakt de Copen tot een minder gewilde auto waarschijnlijk.
Als fun-car voldoet hij echter buitengewoon! De vernieuwde Copen is leverbaar vanaf 22.995 euro.
BMW Z4 coupé Pure verwennerij
Stel: je onderneming draait weer goed, misschien na een aantal mindere jaren. Je hebt jezelf uit
de naad gewerkt en kunt trots zijn op een goedgevulde orderportefeuille. Kortom, als je 's avonds
thuis zit en denkt: waarmee kan ik mezelf eens verwennen, heb ik een tip: koop een BMW Z4 coupé
3.0 si. Het is een van de meest begeerlijke auto's van dit moment.
BMW flikte het kunstje al met de Z3. Na een aantal succesvolle jaren werd de roadster
ineens ook als gesloten coupé aangeboden. Die versie werd door velen afschuwelijk gevonden,
maar deze Z4 coupé krijgt meer handen op elkaar door de klassieke maar toch spannende lijnen
van de carrosserie. De versie met drie liter motor voldoet aan hooggespannen verwachtingen op
het gebied van prestaties en (o zo heerlijk) geluid. Zelfs in de gereden Z4 coupé met automaat
weet de auto steeds opnieuw, bij elke rit weer, te bekoren. De potente motor die steeds om méér
vraagt en het geile gehuil van het blok wanneer het toerental wordt opgejaagd. Zeker in de
Sport-stand heeft de motor het gretige en zware van een echte sportwagen, een volbloed.
BMW heeft heel goeie mensen in dienst op de afdeling geluids-tuning. BMW heeft trouwens sowieso
heel goeie mensen in dienst. Deze Z4 coupé snijdt door een bocht als een fileermes door gerookte
zalm, messcherp en met de wetenschap dat er nog veel meer heerlijks gaat komen. In 6,5 seconden
sprint de auto naar de 100 km/h grens. De topsnelheid bedraagt 250 km/h; afgeknepen zoals de Duitse
auto industrie (met uitzondering van Porsche) dat heeft beloofd. Wie nog sneller en scherper wil
kan nog terecht voor een M-serie, die nog aanzienlijk scherpere tijden op de klokken zet. Onnodig
zou ik zelf zeggen, deze Z4 is traktatie genoeg. De Z4 coupé 3.0 si kost 60.000 euro, inclusief BTW.
|
|
Duurzaam Ondernemen in Middelburg
Projecten ontwikkelen is het ultieme ondernemen
Toerisme Innovatie Prijs 2006 uitgereikt
"Zeeland is dé provincie op het gebied van aquacultuur"
Allplast groeit door investeringen in kennis en interne organisatie
Vrouwen en jongeren stoppen sneller met eigen bedrijf
Doe mee aan de Zeeuwse startersprijs
Zeeuws Personeelsevent op woensdag 4 oktober in Rilland
Zeeuwse goede doelen op JKW Veiling 2006
Nog beperkte standruimte beschikbaar op Contacta 2006
Veel dynamiek in Middelburg
Woonboulevard Mortiere is een publiekstrekker
Stationsgebied heeft uitstraling en herkenbaarheid
Park Veldzigt is een geweldige locatie
ZEP: vrijetijdspark waar altijd de zon schijnt
Arnestein is een begrip in Middelburg en omstreken
Middelburg is must voor elke toerist
Jaarfeest en uitreiking OCG Trofee 2006
Ontevreden klant kan vaker klagen
Genomineerden BOS 2006 zijn innovatieve bedrijven
Onderweg
De belegginsadviseurs
Bedrijfs onroerend goed
|
|
|