Beste ondernemer spint garen bij winst BOOST 2007-prijs
De winnaar van BOOST 2007 kan rekenen op een aanzienlijke investeringspremie, deels in
pure financiële ondersteuning, deels in natura via specialistische begeleiding bij het
ondernemingsplan. BOOST is een nieuw interactief en spraakmakend concept van de Junior
Kamer Zeeuwsch-Vlaanderen.
door Henk van de Voorde
De Junior Kamer wil een BOOST aan Zeeuws-Vlaanderen geven, vlnr: Raphaël Verbrugge
(voorzitter BOOST-commissie), Samir Lhachmi, Jan Willem Bartz (voorzitter JK), Michel van Bremen en Alain Werkers.
Foto: Input Output
TERNEUZEN - Het is niet 'the winner takes it all'- gedachte die hoogtij viert. Want alle
BOOST-finalekandidaten, startende ondernemers en/ of ondernemers met vernieuwende ideeën,
kunnen rekenen op secundaire ondersteuning om hun ondernemingsplan te schrijven en te concretiseren.
BOOST is de opvolger van de verkiezing van Beste Ondernemers Visie (BOV) en Business On Stage (BOS).
Gaat het weer om drie genomineerden? ,,Dat valt nog te bezien. Eigenlijk vind ik dat we af moeten
van die symbolische drie genomineerden. Waarom niet vijf of zeven genomineerden? Het hangt in
feite af van de kwaliteit van de respons op onze oproep om kandidaten te werven", aldus Raphaël
Verbrugge. De 32-jarige BOOST-voorzitter is in het dagelijks leven directeur van het Terneuzense
Zeeland Supply Industrial Stores, totaalleverancier op het gebied van veiligheid en industrial
stores artikelen.
Bij BOOST is het doel mensen aan te sporen tot creativiteit en inspiratie om nieuwe ideeën te
ontwikkelen en in de markt te zetten. Vandaar dat ook letterlijk de horizon wordt verruimd.
Het grootste business-to-business-evenement van Zeeuws-Vlaanderen verruilt het Terneuzense
Scheldetheater voor De Brugse Vaart in Oostburg. ,,We hebben een goed gesprek gehad met
Frans Lievens van het Scheldetheater, zelf oud-lid van de Junior Kamer. Hij begreep het wel.
Praktisch gezien vraagt het nieuwe concept om een nieuwe omgeving.
De Brugse Vaart is eigenlijk
het 'Southfork' van Oostburg. Een inspirerende ruimte in een mooie omgeving, centraal in
West-Zeeuws-Vlaanderen. We hebben nog even overwogen om het nieuwe event in een opgetuigde
boerenschuur of industriële fabriekshal te houden, maar daar hebben we toch maar van afgezien",
aldus voorzitter Jan Willem Bartz van de Junior Kamer Zeeuwsch-Vlaanderen. De 38-jarige preses
is in het dagelijks leven ondernemer bij Applaza, een innovatieve ICT-dienstverlener.
Wakker
De Junior Kamer wil het economisch klimaat in Zeeuws-Vlaanderen stimuleren, de regio een 'boost'
geven. In tegenstelling tot de BOV en de BOS wordt er in het kader van de BOOST veel meer
interactie van deelnemers en publiek gevergd. ,,We willen het bedrijfsleven in Zeeuws-Vlaanderen
wakker schudden. Het is goed dat ondernemers elkaar inspireren en meedenken met hun collega's.
Voorheen was het stemmen in de grote zaal, de enige interactie van het publiek. Nu verlangen we
van alle partijen veel meer input om de bedrijvigheid in Zeeuws-Vlaanderen een duw te geven.
We zijn op zoek naar kandidaat-bedrijven die eruit springen. BOOST zoekt innovatieve ondernemers,
mensen die 'herrie maken op de markt'. Ondernemers die zich willen gaan vestigen in de regio en
daardoor het economisch klimaat stimuleren, of die een nieuwe productielijn lanceren om duurzaam
te gaan produceren. Het simpele feit van uitbreiding van de huidige activiteiten van een bedrijf
is echter geen reden om iemand te nomineren voor de BOOST. Het moet een toevoeging, een meerwaarde
zijn voor de streek.
We gaan onze website, die fungeert als kennisportaal, up-to-date houden met
informatie. Deze staat ter beschikking aan ondernemende mensen, die hun nieuwe ideeën willen
uitwerken. Het kennisportaal is toegespitst op de Zeeuws-Vlaamse situatie. We willen de economische
bedrijvigheid stimuleren, maar we moeten het wel met z'n allen doen. Je kunt niet even aan de boom
schudden om (innovatieve) bedrijvigheid te laten neerdwarrelen", aldus coördinator Frank van de Vijver.
Talent
De 38-jarige dierenarts uit IJzendijke was verleden jaar voorzitter van de JK Zeeuwsch-Vlaanderen.
Ieder jaar vindt er veel roulatie plaats in JK-besturen en commissies. Dit past in de filosofie
van een trainingsorganisatie als de JK: een club van ondernemende mensen tot en met veertig jaar
waarbij ontplooien van talenten centraal staat.
Toch gaat het niet alleen om dit individuele
gedachtegoed. Naast netwerken en gezelligheid is er nog een andere sociale functie: 'iets
terugdoen voor de regio Zeeuws-Vlaanderen'. ,,Met dit nieuwe concept denken we iets terug te
kunnen doen voor de lokale economie. Niet onder het mom van 'voor wat, hoort wat', maar uit
een verantwoordelijkheidsgevoel voor de streek waar we vandaan komen. Het is fantastisch om
hier op te groeien. Wij zijn trots op Zeeuws-Vlaanderen", meent Verbrugge.
Ambitie
De JK-leden refereren aan een stelling op een discussiebijeenkomst (najaar 2006) van de Junior
Kamer Zeeuwsch-Vlaanderen, met medewerking van onder andere burgemeester Jan Lonink. 'Als je na
een gedegen opleiding onmiddellijk terugkeert naar Zeeuws-Vlaanderen heb je geen of onvoldoende
ambitie'. ,,Is het goede woon en werkklimaat soms niet bekend in de rest van Nederland? Er is
met name een attitudeprobleem", zegt Van de Vijver. Bartz vult aan: ,,Tijdens de discussieavond
ging het over de vraag hoe je meer hoog opgeleide mensen naar Zeeuws-Vlaanderen kan halen.
Michel van Bremen, commissaris van het JK bestuur en in het dagelijks leven directeur eigenaar
van First Dutch Capital en tevens parttime hoogleraar, stelde dat ze vanzelf komen als er meer
economische bedrijvigheid is; een soort sneeuwbaleffect. We moeten ervoor zorgen dat het 'sexy'
is om te werken in Zeeuws-Vlaanderen."
Aanmelding
Gezocht: beginnende en ervaren ondernemer met een vernieuwend zakelijk idee. Hem of haar krijgt
een unieke kans om een aanzienlijke BOOST-investeringspremie en de nodige zakelijke ondersteuning
te winnen. De Junior Kamer roept ondernemers in Zeeuws-Vlaanderen op om zich als kandidaat aan te
melden. Dit is mogelijk door het indienen van een ondernemingsplan bij de BOOST-commissie
(sluitingsdatum.31 augustus). Een speciale commissie zal deze ondernemingsplannen kritisch
beoordelen. Daarbij wordt onder andere gelet op marktstrategie, producten en/ of diensten,
verkoop en distributie en op de financiële onderbouwing van het plan. Begin september zullen
de ondernemers met de beste ondernemingsplannen worden uitgenodigd voor de finale ronde.
Deze
finaleronde bestaat in eerste instantie uit een drie maanden durende begeleiding door specialisten
om het ondernemingsplan verder uit werken en de start van de onderneming in gang te zetten.
Op vrijdag 23 november zullen de genomineerde ondernemers strijden om de BOOST Award 2007.
De gegevens en ideeën van alle kandidaten worden vertrouwelijk behandeld. Bij de sponsoren en
in de Junior Kamer zit de knowhow om deze ondersteuning te verlenen en om de ondernemingsplannen
te beoordelen.
Meer informatie:
E-mail: info@jkboost.nl
Internet: www.jkboost.nl
|