Makelaars positief over toekomst
Acht makelaars uit Zeeland discussiëren onder leiding van oud- gedeputeerde en voormalig
burgemeester van Terneuzen Ron Barbé over bedrijventerreinen en bedrijfsonroerend goed.
In het tweede deel van het gesprek stellen de deelnemers dat Zeeland landelijk beter op
de kaart gezet moet worden. Nu komt de rol van de politiek aan bod.
door Ron Gregoor
De politiek speelt natuurlijk een belangrijke rol in al die ontwikkelingen. "Eigenlijk
hadden we hier wel met een paar politici, een gedeputeerde of wethouders van ruimtelijke
ordening over willen praten", suggereert Pieter Nienhuis. Maar ze zijn er niet, dus kan
het gezelschap naar hartelust zijn hart luchten over het al dan niet functioneren van de
politiek en daaraan gekoppeld het ambtelijk apparaat.
De WCT- kwestie is hier een mooi voorbeeld van. De Raad van State heeft bezwaren tegen de
aanleg van de containerfaciliteiten gegrond verklaard. Ten onrechte? Kuzee: "Landelijk
gezien was er veel oppositie tegen. Ik denk dat wij in Zeeland niet genoeg rekening hebben
gehouden met de nevenactiviteiten, de gevolgen daarvan. Het containervervoer over land, het
spoor dus, moet goed geregeld zijn."
Maar, zo stelt Barbé, tot in Zeeland hebben wij dat redelijk onder controle..
Over de regelgeving in het kader van bezwaarprocedures willen de makelaars het toch nog wel
even hebben. "Een kleine groep mensen is in staat om belangrijke projecten vele jaren te
vertragen. Dat kan niet goed zijn", aldus Schulting. Er zijn inderdaad tal van mogelijkheden
om een project tot in lengte van jaren tegen te houden. Bezwaar tegen een artikel 19- procedure,
tegen de bouwvergunning, tegen een kapvergunning, tegen een aanlegvergunning, tegen een
hinderwetvergunning.
De wet biedt heel veel mogelijkheden om de burger te beschermen en de
projectontwikkelaar tot wanhoop te drijven. "Het is moeilijk discussiëren met jongens die er
lol in hebben overal tegen te zijn. Dat schiet niet op", vindt Schulting. "Je zou eigenlijk
in de wet ruimtelijke ordening de termijnen aan moeten passen in die zin, dat je wel bezwaar
kan maken, maar dat binnen een bepaalde tijd de zaak afgehandeld moet zijn. Dan weet iedereen
waar hij aan toe is", zegt Nienhuis.
Jeroen Verstraeten.
Blokker op bedrijventerrein
De detailhandel komt ter sprake. Mag je bijvoorbeeld in de periferie van een stad winkels
plaatsen die eigenlijk in een binnenstad thuis horen. De problematiek doet zich veelal voor
in de omgeving van meubelboulevards, of, erger nog, op bedrijventerreinen. Daar zie je nog
wel eens een Media Markt of, sterker nog, een Blokker of Marskramer.
De heren komen er niet uit.
Als winkels zich vestigen in de periferie van de grote steden, waar klanten makkelijk hun auto
kwijt kunnen, zouden ze wel eens een fikse concurrent van de binnensteden kunnen worden.
Die stromen leeg. Moeten we dat willen en, sterker, moeten makelaars daaraan meewerken, wil
Barbé weten.
Ron Barbé.
Dat ligt er helemaal aan, is het gezelschap eensgezind. In Middelburg bijvoorbeeld moet dat
kunnen. Kuzee legt uit waarom: "De infrastructuur in die stad is zodanig, dat je heel moeilijk
in de binnenstad kunt komen. Daar komt nog bij dat er amper parkeergelegenheid is. Aan de andere
kant heeft Middelburg wel een historisch hart met een bepaalde structuur. Dat vraagt om bepaalde
winkelformules. Aparte, leuke winkeltjes, waar mensen komen funshoppen. Dan heb ik geen
problemen met een Media Markt buiten de binnenstad."
Vlissingen is bijvoorbeeld weer een ander verhaal, vinden velen. Daar is de binnenstad niet zo
historisch, kan er weer veel meer. Een Media Markt in het centrum bijvoorbeeld.
Over de steden gesproken, de bereikbaarheid van de binnensteden is velen een doorn in het oog.
Middelburg is een ramp, Goes is de laatste tijd wat beter. Moeilijk om er te komen en als je
er eenmaal bent kun je je auto niet kwijt. Kuzee: "Veertig jaar geleden werd er al gesproken
over een grote ondergrondse parkeergarage. Daar is het nooit van gekomen.
En parkeergelegenheid
is o zo belangrijk voor een stad." Nu wordt er overigens opnieuw gesproken over de aanleg van een
parkeergarage. Zoals er ook plannen zijn voor een ondergronds parkeerdek in Goes met 550 plaatsen.
Dat zou een heel goede ontwikkeling zijn, vinden de makelaars.
Kees Schreuder.
Spelen de makelaars een rol het opknappen van verpauperde bedrijventerreinen?
Fermont: "Met de verpaupering val het erg mee. Er zijn wel gebouwen, die er niet uit zien, maar
dan hebben we het niet over hele bedrijventerreinen. Dan kun je de zaak revitaliseren. Maar bij
gebouwen spreek je vaak van individuele bedrijven, die hun pand niet goed beheren. "
Aerssens' handen jeuken wel eens als hij dit soort bouwval ziet. "Ik zou ze graag onder handen
nemen, maar het is wat mijn collega zegt, het zijn vaak eigendommen van individuele bedrijven."
De meningen zijn duidelijk, maar om nu eensluidende conclusies te trekken uit de discussie? Nee,
dat gaat wat te ver. Duidelijk is wel dat de makelaars behoefte hebben om aan tafel te zitten met
de politiek. Want dat er hier en daar nog wel eens wat wrijving is tussen de verkopers van
bedrijfspanden en de overheid, dat wordt wel duidelijk. Voor volgend jaar zijn we dan ook van
plan om aan de tafel een aantal politici en bestuurders uit te nodigen. Wethouders van ruimtelijke
ordening of een gedeputeerde voor die hoognodige helicopterview.
De deelnemers aan de discussie
over bedrijfsonroerend goed zijn:
Kees Schreuder, Sinke Komejan: Freek Kuzee, Maat & Kuzee: Anco de Putter, Putter Vastgoed: Jeroen
Verstraeten, Kindt & Biesbroeck: Arthur Aerssens, Aerssens & Pateer: Peter Nienhuis, Synchro:
Paul Fermont, Faasse & Fermont: Wessel Schulting, Schulting & Partners.
|