Syntens als klankbord en kritische sparringpartner
Als veredelaar zorgdragen voor de marketing van je eindproduct; echt gangbaar is het niet.
Vitro Plus, veredelaar en vermeerderaar van varens uit Haamstede is echter de uitdaging aangegaan
en heeft een presentatieconcept uitgewerkt dat een succes lijkt te worden: Musthaves(r). De eerste
verkoopresultaten zijn zeer bemoedigend.
Bloemen en planten worden meer en meer een impulsaankoop die de consument lang niet altijd bij
reguliere bloemisten en plantenzaken doet. „Planten, dus ook varens, moeten zich steeds vaker
weten te profileren tussen de potten pindakaas en bouwmaterialen”, zegt Vitro Plus-directeur
John Bijl. „Daar komt bij dat de varen niet bepaald als een trendy plant wordt gezien."
Om de positie en het imago van de varen, en daarmee de omloopsnelheid op de schappen, te verbeteren,
besloot Bijl de marketing op te pakken. Een aanzet tot het oprichten van een vereniging met collega's
en kwekers, mislukte uit concurrentieoverwegingen. Bijl ging alleen verder en kon via het
Bloemenbureau in Aalsmeer een ervaren freelancer voor het project aantrekken. Ook deed Bijl een
beroep op Syntens als klankbord en kritische sparringpartner voor ideeën. In dat kader heeft de
directeur van Vitro Plus meegedaan aan de Syntens Masterclass Ondernemen en Innoveren.
"Innovatie is nooit een eenmansactie, het is een kwestie van de juiste mensen bij elkaar krijgen"
zegt Syntensadviseur Willy Reijniers. "Kennis uitwisselen, inspiratie opdoen maar vooral innoverend
bezig zijn; dat is de opzet van de Syntens Masterclass Ondernemen en Innoveren".
Allereerst werd een imago-onderzoek verricht. Dat bevestigde het oubollige beeld van de varen.
Ook kwam naar voren dat mensen weinig weten over de verzorging en de varen niet als cadeau-artikel
zien. „Dat laatste hebben we opgepakt”, vertelt Bijl. „Een Westlands communicatiebureau dat
gespecialiseerd is in bloemen- en plantenpromotie heeft voor ons een concept uitgedacht waar we
de komende vijf jaar mee verder kunnen: Musthaves(r).”
Musthaves(r) beslaat dertien soorten kamervarens en bestaat uit een site met achtergrond
informatie voor consumenten en handelaren, en een onderscheidende verkooppresentatie. Daarbij
richt het concept zich op de betere verkooppunten. Bijl: „De presentatie heeft een vrij luxe
uitstraling en bestaat uit stijlvolle banieren, mooie plantlabels, houten uitstalmogelijkheden
en gecoate cadeauverpakking in zowel klassieke als moderne kleuren en in variabele maten. Deze
cadeauverpakking kan thuis ook goed als sierpotje gebruikt worden. De potjes zijn waterdicht en
voorzien van het logo en van (afscheurbare) barcode en informatie over de verzorging.”
Op advies van Syntens heeft Bijl gekozen voor een proefopstelling van enkele weken bij Braber
Life & Garden in Renesse. Deze blijkt zeer succesvol te zijn. Binnen enkele maanden zullen de
Musthaves(r) ook in de betere tuincentra van Noorwegen, Denemarken en Zweden te koop worden
aangeboden. „Als ook die proeven goed aanslaan, en we aantoonbaar goede cijfers hebben, wordt
het tijd voor de kwekers om bij te dragen in de financiering.
Want uitbreiding van het concept brengt kosten met zich mee die Vitro Plus niet alleen kan
opbrengen; uiteindelijk zijn we een veredelaar, geen verkoopbureau.”
E-mail:
wjr@syntens.nl
info@vitroplus.nl
Workshops....
Kijk voor diverse workshops, informatie en aanmelding op
www.syntens.nl/agenda
of neem contact
op met ons kantoor in Middelburg,
Buitenruststraat 225
4330 EC Middelburg
telefoon: [0118] 62 81 41
fax: [0118] 62 81 8
e-mail: middelburg@syntens.nl
|