Bedrijfsautospecial 2006
Isuzu
Isuzu is vanuit autostandpunt bezien een stokoud merk. In 1893 werd de firma opgericht waarna in 1922
de eerste auto werd geproduceerd, in samenwerking met het Britse Wolseley.
Dit model kreeg de naam Isuzu, wat later de merknaam werd. In Nederland is Isuzu een betrekkelijk
onbekend merk, wereldwijd behoort het concern echter tot de top en is een van de grootste producenten
van vrachtwagens en dieselmotoren. Nederland was lang onbelangrijk maar met ingang van dit jaar zijn
Isuzuproducten ook in ons land te koop. Er zijn twee modellen die in tal van varianten worden geleverd,
zoals dat bij bedrijfsauto's meestal gebruikelijk is.
De Rodeo is een pick-up terwijl de N-series de markt van zwaardere bedrijfswagens gaat bedienen. Isuzu
claimt dat ieder voertuig dat door hen wordt gebouwd is gericht op functionaliteit, comfort en duurzaamheid.
Isuzu bouwt in het bijzonder lichte en halfzware bedrijfsvoertuigen en pick-ups. Er is geen divisie waarbinnen
personenauto's worden gebouwd. In de jaren zestig was dat wel het geval en die werden ook in Nederland
geïmporteerd. Een voorbeeld hiervan is de Isuzu Belett.
De Isuzu Rodeo is een pick-up die in tal van variëteiten wordt geleverd. Ze zijn er met twee- en
met vierwielaandrijving, met een enkele cabine en met een dubbelcabine. In Thailand is de auto zo populair
dat er binnen tien dagen nadat hij daar was geïntroduceerd tienduizend exemplaren waren verkocht. Na
een jaar waren dat er al honderdduizend. Jaarlijks bouwt de Japanse fabriek meer dan 200.000 pick-ups die
vooral bedoeld zijn voor die landen waar de rij-omstandigheden het slechtst zijn. Onvermoeibaar trekken ze
hun spoor en het is verbazingwekkend hoe veel vracht deze auto's kunnen dragen. Wie een keer in het verre
oosten (Thailand en/of Indonesië) is geweest weet waarover het gaat. Daar worden deze auto's volslagen
volgestouwd met mensen omdat ze er als taxi worden gebruikt, met of zonder passagiershuif. Isuzu produceert
momenteel zo'n zestig verschillende typen dieselmotoren, van 1000 cc tot en met 30.000. Deze laatste zijn
bedoeld voor zeer zware tractoren.
De Rodeoreeks zoals die in Nederland wordt geleverd bestaat uit acht modellen, met een keuze uit 2.5 en
3.0 liter turbodiesel motoren.Er zijn drie varianten qua opbouw, single cab (voor vervoer van twee
personen), extended cab (voor vervoer van twee personen met extra passagiersruimte) en een double cab
voor vervoer van maximaal vijf personen, exclusief de vracht uiteraard. Ze zijn zowel leverbaar met
handschakeling als met een automatische versnellingsbak. Dat de Rodeo geen kleine jongen is mag al
blijken uit zijn maten, die met een dikke vijf meter lengte bepaald fors te noemen zijn. Met een
hoogte van zo'n 1.65 meter, torenen ze ook nog eens hoog boven het asfalt uit. Op dit moment kent
Nederland zeven Isuzudealers, waaronder twee in West-Brabant.
|