In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Januari 2006
File not found.

















Ondernemen is pionieren

Nadja en Robert-Jan Bom verkochten een jaar geleden hun huis in Scharendijke en wonen sinds eind vorig jaar in de nieuwbouwwijk Kroondomein in Burgh-Haamstede. Zij merkten dat de verkoop van een huis ook best zonder tussenkomst van een makelaar kan geschieden.


Startend ondernemer Nadja ,,Mensen kunnen de verkoop van hun huis heel goed zelf doen.''

Halverwege vorig jaar startten Nadja en Robert-Jan hun eigen bedrijf Makelaarwij dat mensen ondersteunt bij het zelf verkopen van hun huis. ,,We hebben altijd wel interesse in onroerend goed gehad, maar zijn werkzaam geweest in andere branches. Zelf heb ik tien jaar bij een reisbureau gewerkt, terwijl Robert-Jan altijd in de horeca heeft gewerkt. Hij werkt nog steeds drie dagen in de week in de horeca bij hotel/congrescentrum Slot Moermond in Renesse. De verkoop van ons huis in Scharendijke vlotte niet zo. We merkten dat de traditionele makelaar meer bemiddelt dan dat hij voor de verkoper het onderste uit de kan haalt. Bovendien is zelf verkopen te interessant om aan anderen over te laten. Ondersteund door een pakket van ons nieuwe bedrijf kunnen mensen de verkoop van hun huis heel goed zelf doen", aldus de 35-jarige Nadja die vorige maand bevallen is van dochter Isa. Het ondernemerskoppel is eveneens het trotse ouderpaar van 5-jarige zoon Timo. ,,Alles viel samen: een nieuw huis, een nieuwe zaak en de geboorte van onze dochter. Wij werken vanaf thuis en hebben alleen moeten investeren in de bouw van een professionele website, drukwerk en makelaarsborden. We hebben geen kosten moeten maken voor een kantoor en hebben geen werknemers in dienst. Daardoor zijn de risico's beperkt. Het hoeft dus niet meteen 'booming' te gaan met ons bedrijf, het kan ook op een wat rustiger manier. Veel startende ondernemers gaan ervoor en zien alleen de mooie kanten. Ze investeren flink en gaan vervolgens op hun bek. Wij kennen uit het verleden, toen we een hotel exploiteerden, ook de donkere zijde van het ondernemersbestaan. Het is niet allemaal halleluja. Daar hebben we echter lering uit getrokken. Het houdt je met beide benen op de grond. Ondernemen is pionieren en gedoseerd risico's nemen. Het is ook een stukje idealisme om je eigen ideeën te verwezenlijken", legt Robert-Jan Bom (36) uit.

Gemeengoed
Het nieuwe bedrijf in Burgh-Haamstede heeft een redelijke respons. ,,Gezien de reacties slaat het aan. We richten ons echter in eerste instantie op de provinciale markt en Zeeuwen kijken nu eenmaal eerst de kat uit de boom. We geloven heilig in ons concept op zich. De trend is dat mensen alles zelf kunnen doen. Vroeger stond er op ieder tankstation een pompbediende, tegenwoordig hebben mensen alleen een pasje nodig om te tanken. Kijk eens naar de mogelijkheden van internet. Met name de jongere generatie kent de weg op internet. Het vergaren van informatie en kopen via internet is gemeengoed geworden. Wat wij doen is met professionele middelen inspelen op de trend. Wij hebben uniek promotiemateriaal ontwikkeld voor de doe-het-zelf verkoper. Makelaarwij heeft vooralsnog drie pakketten, met een verschillende inhoud en prijs. Er is dus geen makelaarscourtage verschuldigd, maar een vast laag tarief. Het hangt van de persoon af waar hij voor kiest. Iemand die heel zeker van zichzelf is, volstaat veelal met de aanschaf van een verkoopbord met eigen telefoonnummer, een koopcontract en de vermelding op onze website. We hebben ook een pakket met een handleiding waarbij de verkoper in tien stappen aan het handje meegenomen wordt, tot en met de verkoop van het huis. Het is echter geen bijbel. Mensen zijn mondig genoeg om hun eigen invulling te geven. Ons duurste pakket is inclusief bouwkundig keuringsrapport", stelt het ondernemersechtpaar. Hun werkgebied is vooralsnog Zeeland, maar in de nabije toekomst worden ook de vleugels naar België en de rest van Nederland uitgeslagen. In België schommelt de makelaarscourtage tussen de drie en vier procent. In Nederland is de courtage een stuk lager. Volgens Nadja en Robert-Jan Bom besparen potentiële huizenverkopers de nodige kosten, door aan te kloppen bij het prille bedrijf uit Burgh-Haamstede.

Website


...evolueert
De MKB'er, het oog in de orkaan

...pioniert
Ondernemen is pionieren

...ontdekt
'Bewustwording van vergrijzing arbeidsmarkt'

...innoveert
Innovatie actie plan

...inspireert
World Innovation Scan

...netwerkt
Nieuwjaarsbijeenkomst in Grote Kerk Goes

....reflecteert
Ethische reflectie op Kerstlunch Goes

...bestuurt
Burgemeester Jaap Sala van Sluis

...verenigt zich
ZLTO speelt belangrijke rol

...regelt
Agrarische sector op achterstand

...scoort
Zeeland en West-Brabant scoren hoog voor glastuinbouw

...bloeit
De kracht van vlas

...ziet
Poppelaars ziet genoeg kansen voor agrarisch Zeeland

...onderneemt
De jeugd heeft de toekomst

...zoekt de ruimte
Belangrijke rol voor technologie in land- en tuinbouw

...onderneemt
Ruimte om te ondernemen

...creëert
Nieuwe mogelijkheden voor het boerenbedrijf

...ontwikkelt duurzaam
Jeugdjury bijgepraat over duurzaam ondernemen

...wenst

...belegt
De beleggingsadviseurs

...rijdt
Onderweg

...viert
Stichting Gaia viert tweede lustrum

...schenkt
Lions Schouwen-Duiveland actief

...verhuist
Kantorenmarkt krabbelt voorzichtig uit dal