World Innovation Scan:
Inspiratiebron voor productinnovatie in voedingsmiddelenbranche
Syntens regio Zuid heeft een abonnement op de World Innovation Scan, een databank waarin wereldwijd marktintroducties op voedingsgebied worden vastgelegd.
Voor Hans Dubbelaar, directeur van uitsnijderij van
biologische kippen Huis ter Mee in Oostkapelle, ging een wereld aan informatie open.
De Nederlander eet heel wat kip, bij voorkeur kipfilet. De resterende bouten en vleugels krijgen als restproduct een andere bestemming. Voor de verwerking van biologische kippen levert dat een probleem op. ,,Een biologische kip is ruim drie keer zo duur als een gewone kip'', vertelt Hans Dubbelaar. ,,Dat betekent dat onze bouten en vleugels te duur zijn om als afvalvlees te behandelen.'' Huis ter Mee maakt van de restproducten onder meer kippensoep, kippenbouillon en kippenragout. Dubbelaar: ,,Dat zijn traditionele producten die best succesvol zijn maar in verhouding tot het werk en de opbrengst relatief weinig kilo's kip gebruiken. Vandaar dat wij al enige tijd op zoek zijn naar rendabele, smaakvolle alternatieven van hoge kwaliteit.''
Syntensworkshop
Syntensadviseur Robert Bakker wees Dubbelaar op het bestaan van de World Innovation Scan (WIS) met de opmerking dat hij daar kan zien wat zijn concurrenten aan productinnovatie doen. ,,En daar ben ik altijd in geïnteresseerd'', lacht Dubbelaar. Tijdens een workshop heeft Dubbelaar een ochtend lang met Bakker de WIS gescand op interessante ontwikkelingen in zijn branche. Aan de hand van die scan hebben de beide mannen een lijst met relevante vragen opgesteld. Bakker benaderde vervolgens studenten van de opleiding Food en Business van de Hogeschool Zuid uit Sittard voor een onderzoek. Robert Bakker: ,,Als je goede vragen weet te formuleren, kunnen studenten enorm veel relevante informatie uit de WIS halen. Een juiste vraagstelling is essentieel want er zit zoveel informatie in deze database dat je je er makkelijk in verliest.'' ,,Met de WIS kun je op eenvoudige wijze over je eigen hokje heen kijken'', vult Dubbelaar aan. ,,Surfen over internet levert nooit al deze informatie op.''
Gemaksvoedsel
De studenten keken onder meer naar gemaksproducten, bereid met gewone kip, die de laatste jaren geïntroduceerd zijn. Ook werd gekeken naar Europese bedrijven die met biologische kippen werken, naar de trends van de afgelopen vijf jaar en de ontwikkelingen in onder meer Nederland, Engeland en Italië, landen waar Dubbelaar al actief is of die een leidende rol hebben in biologische voedingsindustrie.
Uit het onderzoek blijkt dat vooral gemaksvoedsel en complete maaltijden een flinke groei doormaken. Naar aanleiding daarvan heeft Dubbelaar gerookte kipsalade en kipkerriesalade met succes in zijn assortiment opgenomen. ,,Dat zijn relatief eenvoudig te ontwikkelen en te produceren producten die aantrekkelijk te verpakken zijn en een goede omloopsnelheid hebben. Dit jaar gaan we met deskundigen verder praten over hoogwaardige producten. De resultaten van de WIS hebben mij een handvat gegeven om dergelijke gesprekken aan te gaan.''
Website
|