In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Januari 2006
File not found.

















Nieuwe Sprinter van Mercedes-Benz

Ondernemers die op zoek zijn naar een nieuwe transporter zijn wellicht geïnteresseerd in de introductie - in het voorjaar - van een nieuwe Sprinter van Mercedes-Benz. Gedurende de tien jaar dat de Sprinter op de markt is produceerde Das Haus er maar liefst 1,3 miljoen van. Reden om aan te nemen dat er bepaald belangstelling bestaat voor een dergelijke forse bestelauto in de klasse tot 3,5 ton GVW (totaal geladen gewicht). Het nieuwe ontwerp verbindt vorm en functie met elkaar en bevat een aantal innovatieve en praktijkgerichte technieken. De nieuwe Sprinter wordt gebouwd naar aanleiding van vragen uit de markt. Zoals elke grote autofabrikant is Mercedes-Benz zich terdege bewust van het feit dat elke onderneming anders is en daardoor behoefte heeft aan een aangepaste vorm van transport. De nieuwe Sprinter wordt gebouwd met een keuze uit drie wielbases, vier opbouwlengtes (van 5.24 m tot 7.34 m), drie dakhoogtes en talloze opbouwvarianten. Met een GVW dat varieert van 2.8 tot 5.0 ton voldoet hij met een laadvolume dat varieert van 7 tot 17 kubieke meter aan ontelbare eisen van moderne ondernemers. Natuurlijk wordt de nieuwe Benz leverbaar met een enorm aanbod aan motoren; zowel op het gebied van benzine als dieselblokken wordt zeer veel mogelijk. Viercilinders, zescilinders, het komt er allemaal. Ook in de dieselklasse worden krachtige motoren aangeboden. Comfort en veiligheid zijn, als vanouds bij Mercedes-Benz, belangrijke verkoopargumenten.



De nieuwe Sprinter wordt voorzien van een voorbeeldige standaarduitrusting waartoe onder meer een adaptief ESP, stevige remmen en bi-Xenon verlichting behoren. Het adaptieve ESP meet met zijn uitgebreide functies onder meer het gewicht van de lading en berekent waar zich het zwaartepunt van de auto bevindt waarna hij adequaat op deze gegevens inspeelt. Optioneel voor deze nieuwe besteller zijn de bi-Xenon lampen met actieve bochten- en afslagverlichting. Ook op het gebied van comfort heeft de besteller van de toekomst maar weinig toe te geven op luxueuze personenauto's. Elektrisch bedienbare zijruiten zijn allang gemeengoed geworden maar keyless entry and slide (met automatische ont- en vergrendeling van alle deuren en de schuifdeur naar de laadruimte) zijn nieuw in dit segment. Eveneens nieuw is de (eveneens optionele) toepassing van plaatsbesparende Supersingle banden op de achteras op de versie met 4.6 ton GVW.

De nieuweling wordt rond mei in de showrooms verwacht.

Eerste Saab SUV 9-7X nu ook in Nederland

Tijdens de internationale New York Motor Show die vorig jaar werd gehouden, toonde Saab de 9-7X, de eerste SUV van het Zweedse merk. De 9-7X werd in de States direct al zeer positief ontvangen. De Nederlandse Saab importeur heeft daarom besloten de 9-7X in Nederland op de markt te brengen. Rond deze periode staat deze Amerikaanse Zweed te glimmen bij de dealers.



De nieuwe Saab 9-7X werd in eerste instantie, door en voor Chevrolet, voor de Amerikaanse markt ontwikkeld, maar inmiddels is er dus ook een Europese versie. Deze Europese variant verschilt op een aantal punten van de auto die in de VS wordt aangeboden. De rijhoogte werd verlaagd, er werd een dikkere stabilisatorstang gemonteerd en deze versie kreeg zwaardere veren en een andere schokdemperafstelling. Dat alles maakt het rijkarakter van de Europese 9-7X anders en voor ons aantrekkelijker. Deze nieuwe Saab moet eigenlijk gezien worden als een 'tussenmodel', want over twee jaar komt het merk met een nog modernere uitvoering, de 9-6X. Met de introductie van deze forse 4x4 wagen betreedt Saab een voor hen tot dusverre ongebaand terrein. Een marktsegment waarin autofabrikanten nog steeds groei zien, dat van de sportieve, hoge auto's, geschikt voor veel terreinen. De sportieve en krachtige 9-7X van de Zweedse autofabrikant beschikt over permanente vierwielaandrijving en biedt keuze uit twee motorvarianten. De 9-7X beschikt over unieke Saab kenmerken, zoals de onderscheidende Scandinavische vormgeving van zowel het exterieur als het interieur, opmerkelijke stijlvormen, veiligheid en kwaliteit. Uiteraard, geheel in de Saab traditie, bevindt zich het contactslot in de middenconsole. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer: een automatische transmissie, ESP, een luchtgeveerde achteras met niveau regeling, zij- en gordijnairbags, lederen stoelbekleding, 18-inch licht aluminium velgen, metallic lak en een elektrisch schuifdak. De specifieke afstelling van het onderstel zorgt voor sportieve rijeigenschappen en staat uiteraard garant voor veel rijplezier. Voor de aandrijving is er keuze uit een 290 pk sterke 4.2-liter in lijn zescilinder motor of een nog krachtiger V8 5.3-liter krachtbron van 300 pk. Een dieselmotor is voorlopig niet voorhanden. Zowel de zescilinder als de V8 uitvoering worden compleet geleverd voor respectievelijk 64.990 euro en 68.990 euro, inclusief BTW.

Krachtig dieselblok in compacte Volvo's

Begin volgend jaar lepelt Volvo zijn eigen krachtige dieselmotor, bekend onder de naam D5, ook in de twee middenklassers: S40 en V50. Met deze motoren belanden deze in de zakelijke markt populaire wagens direct in de bovenste regionen van krachtige personendiesels.



Maar liefst 180 paardenkrachten leveren de vijfcilindermotoren die begin dit jaar onder meer in de S60 werd geïntroduceerd. Daarmee overtroeft Volvo zijn andere twee dieselmotoren die al leverbaar waren in zowel de S40 als de V50. Met deze introductie speelt Volvo in op de trend in de zakenklasse: compacte auto's met een krachtige motor. Vermogen en koppel maken deze populaire Volvo waarschijnlijk tot een auto die in zijn klasse zijn mannetje staat. Rijeigenschappen waren al boven elke twijfel verheven; nu deze auto's ook nog aanzienlijk meer kracht gaan genereren, worden het helemaal hebbedingen van de bovenste plank. Volvo had al twee dieselmotoren beschikbaar, een met een cilinderinhoud van 1,6 liter en een tweeliter variant (respectievelijk 109 en 136 pk). De nieuwe motor overklast beide met een inhoud van 2,4 liter verdeeld over vijf cilinders. Het koppel voor deze auto bedraagt 350 kW, wat riant voldoende moet zijn om de toch compacte carrosserie vleugels te geven. De nieuwe S40 en V50 D5 worden in eerste instantie geleverd met een vijftraps automatische transmissie wat het bedieningsgemak aanzienlijk verhoogt. De krachtige motor zorgt ervoor dat door de toepassing van een automaat niet teveel aan prestaties wordt ingeboet.

De vijfcilinder dieselmotor paste niet direct in het vooronder van de meest compacte Volvo. De ingenieurs sleutelden aan het spruitstuk en de turbo en zo kon het blok net in de motorruimte worden gelepeld. De topsnelheid bedraagt ruim boven 200 km/h, de acceleratie van stilstand naar 100 km/h bedraagt zo'n 8,5 seconde. Natuurlijk heeft Volvo er voor gezorgd dat deze motor aan alle eisen voldoet die eraan gesteld worden. Zo is het blok, uiteraard, voorzien van een roetfilter dat zo'n 95 procent van alle roetdeeltjes verbrandt. Het brandstofverbruik is voor een auto van dit kaliber laag: gemiddeld meldt Volvo een verbruik van 7 liter op honderd kilometer. De katalysator is dicht bij de motor geplaatst zodat hij snel opwarmt waarna het filteren begint. De S40 en V50 met D5 motor zijn uiterlijk herkenbaar aan een dubbele uitlaatpijp waardoor het uiterlijk overeen komt met de supersnelle T5-variant. In lijn hiermee worden de nieuwe diesels ook uitgevoerd met een bescheiden achterspoiler om het sportieve karakter van de auto's te benadrukken. De D5 motor wordt in een later stadium ook geleverd in de fantastische nieuwe C70 (coupe/cabriolet) die dit voorjaar op de markt komt. De importeur kon op het moment van de productie van dit artikel nog geen prijzen bekendmaken.

...evolueert
De MKB'er, het oog in de orkaan

...pioniert
Ondernemen is pionieren

...ontdekt
'Bewustwording van vergrijzing arbeidsmarkt'

...innoveert
Innovatie actie plan

...inspireert
World Innovation Scan

...netwerkt
Nieuwjaarsbijeenkomst in Grote Kerk Goes

....reflecteert
Ethische reflectie op Kerstlunch Goes

...bestuurt
Burgemeester Jaap Sala van Sluis

...verenigt zich
ZLTO speelt belangrijke rol

...regelt
Agrarische sector op achterstand

...scoort
Zeeland en West-Brabant scoren hoog voor glastuinbouw

...bloeit
De kracht van vlas

...ziet
Poppelaars ziet genoeg kansen voor agrarisch Zeeland

...onderneemt
De jeugd heeft de toekomst

...zoekt de ruimte
Belangrijke rol voor technologie in land- en tuinbouw

...onderneemt
Ruimte om te ondernemen

...creëert
Nieuwe mogelijkheden voor het boerenbedrijf

...ontwikkelt duurzaam
Jeugdjury bijgepraat over duurzaam ondernemen

...wenst

...belegt
De beleggingsadviseurs

...rijdt
Onderweg

...viert
Stichting Gaia viert tweede lustrum

...schenkt
Lions Schouwen-Duiveland actief

...verhuist
Kantorenmarkt krabbelt voorzichtig uit dal