In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Maart 2006
File not found.


















Columns
Drs. P.J.H. den Hartog
Peter Gijzel
De bedrijfswagen is een werkplek
drs. P.J.H. den Hartog
Consultant den Hartog - PersoneelsAdviesDienst in Goes




De bedrijfswagen is voor uw werknemer een normale werkplek, waarop de arbo-regels van toepassing zijn. De beroepschauffeur brengt een groot deel van zijn werkdag door in en rondom de bedrijfswagen. Niet alleen bij de aanschaf ervan, maar juist ook gedurende het gebruik ervan bent u als werkgever verplicht zorg te besteden aan deze werkplek.
Wanneer een nieuwe bedrijfswagen wordt gekocht, wordt ook aandacht aan de chauffeurscabine besteed. De chauffeursstoel voldoet aan de norm. De chauffeur kan de stoel in alle standen stellen en de vering kan worden ingesteld naar het gewicht. Maar doet die chauffeur dat ook zodanig, dat zijn rug en knieën zo min mogelijk worden belast? U bent als werkgever er verantwoordelijk voor.

Een vrachtwagenstoel wordt intensief gebruikt. Geeft u bij de onderhoudsbeurt opdracht om de chauffeurstoel na te zien? Jaarlijks preventief onderhoud aan de stoel bespaart u kosten. Een chauffeur met een rugprobleem kan u op termijn meer kosten dan een nieuwe vrachtauto!

Vaak is de chauffeur onderweg mobiel bereikbaar. Is er een hands-free voorziening aanwezig? Heeft u regels voor het gebruik van de mobiele telefoon opgesteld? Mobiel bellen, ook hands-free, gaat ten koste van de concentratie en kan de oorzaak zijn van grote schade.

De chauffeurscabine moet rookvrij zijn. Dat is moeilijk, vooral wanneer maar één persoon gebruik maakt van die werkplek. De wet maakt geen uitzondering. Iedere werkplek moet rookvrij zijn, dus ook de chauffeurscabine. De werkgever is daar verantwoordelijk voor.

Besteedt u als werkgever voldoende aandacht aan de chauffeur bij de uitvoering van zijn werkzaamheden. Zijn er voldoende hulpmiddelen bij het laden en lossen? Zijn er persoonlijke beschermingsmiddelen aanwezig? Is de veiligheid gegarandeerd? De werkgever blijft verantwoordelijk, ook wanneer de werknemer ver weg is.

Aandacht voor de chauffeur en zijn werkplek is ook personeelsbeleid!




...speekt zich uit
Middelburg beheerst laten groeien

...loopt er modieus bij
Vollere dames willen er ook leuk uitzien

...ondersteunt projecten
Zeeuws-Vlaamse Soroptimisten vieren 40-jarig jubileum

...vervoert
Syntens ziet kansen voor de Zeeuwse transporteurs

...veredelt
Syntens als klankbord en kritische sparringpartner

...presenteert
TMF-directeur Cor Klos: 'Net dat steuntje in de rug wat ik nodig had'

...vraagt subsidie aan
Ruim 11.000 euro subsidie voor export

...informeert
Zakendoen in België

...doet zaken in het buitenland
Internationale Handelsdag op 8 april

...belegt
De Beleggings­adviseurs

...rijdt

De Ondernemer Bedrijfsauto­special 2006


  • Citroën
  • Fiat
  • Opel
  • Volkswagen
  • Hyundai
  • Isuzu
  • Land Rover
  • Nissan
  • Mitsubishi
  • Renault
  • Mercedes-Benz
  • Ford

...en privacy­bescherming
Privacy op de werkvloer

...debateert
Middelburgse politiek wil bedrijfsklimaat stimuleren

...spreekt
In 't kort

...bezoekt
Netwerken bij een dynamisch scheepsbouwbedrijf

...bekijkt de kantorenmarkt
Dynamis: 'Leer leven met nieuw evenwicht op kantorenmarkt'