Stereotypen over het begrip communicatie. De vorige afleveringen van deze
soap behandelden al 'het boodschappenwagentje' en 'de voetbalwedstrijd'.
Deze nieuwe aflevering beschouwt een andere, veel voorkomende favoriet:
communicatie als vakantiebestemming. Dat wil zeggen: lang van tevoren dromen
over de zegeningen van straks,
even he-le-maal weg, andere dingen beleven, bijkomen, bijtanken en dan vooral:
nagenieten.
Op het eerste gezicht lijkt er geen vuiltje aan de lucht met deze geesteshouding.
Totdat die fantastische wijn uit het plaatselijke chateau thuis toch niet meer
zo smaakt als ginds. Of de meegebrachte inheemse kaas niet zo goed mengt met
Hollands boerenbruin. Kleine barstjes in het paradijs. Want daar zijn natuurlijk
ook muggen. En wespen. En vreemde mayonaise. En humeurige obers. En onverstaanbare
autochtonen. En bussen die
op tijd willen vertrekken. En feestvierders naast je tent. Het lijkt het
leven zelf wel.
Om in hemelse sferen te blijven: wat communicatie betreft regeert het hiernumaals.
De bestemming is vandaag en het toekomstige ideaalbeeld kan daarvoor een leidraad
en een energiebron zijn. Dat wil zeggen: als het concreet is gemaakt. Want
de toekomst ligt dan wel voor je, maar als het daar blijft staan, staat het
op een dag gewoon als een loodzware reiskoffer in de weg. Een opgeruimde
toekomst betekent een opgeruimd gevoel voor dit moment.
Er is dan er volop tijd om de kansen die zich aandienen te grijpen.
Zo kun je met een opgewekt gemoed de zaken steeds weer fris bekijken.
Wat direct inspiratie geeft voor nieuwe dromen van prachtige bestemmingen.
En dan valt er
veel te beleven en te genieten. Communicatie, dat is dus eigenlijk elke dag vakantie.