In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2007
File not found.

















Zeeland richt zich op zakensegment

Hotels en accommodaties in Zeeland moeten ook buiten het toeristenseizoen vol zitten. Dat kan als het bedrijfsleven en de overheid er alles aan doen zakelijke congressen, conferenties, meetings, cursussen en symposia naar de provincie te halen. Zeeland heeft, zo blijkt uit een onderzoek van Esther Brakman, student aan de Hogeschool Zeeland, alles om te voldoen aan de vraag van het bedrijfsleven. Behalve voldoende goede accommodaties.

door Ron Gregoor


Esther Brakman overhandigt haar rapport aan gedeputeerde Harry van Waveren.
Foto: Willem Mieras

MIDDELBURG - Esther Brakman studeerde afgelopen zomer af aan de Hogeschool Zeeland. Ze deed daar de studie International Business and Languages en Toerisme. Ze deed met succes een onderzoek in opdracht van de Zeelandhallen Goes en Junction Communication. Dat bedrijf is initiatiefnemer voor de zakenmarktbewerking in Zeeland. Brakman kreeg voor haar eindopdracht een dikke acht en Zeelandhallen en Junction gaan nu snel aan de slag om de aanbevelingen van de jong afgestudeerde uit te voeren. Gedeputeerde Harry van Waveren van Toerisme kreeg als eerste het rapport, dat de titel 'MICE by the Sea, ZeeYou' kreeg. "We denken eraan om het Zeeuwse bedrijfsleven bij elkaar te roepen en middels een symposium te kijken of er voldoende draagvlak is om er alles aan te doen het zakenleven naar Zeeland te krijgen", is Balth Roessingh van Junction Communication van plan. "Is dat antwoord positief, dan gaan we zo snel mogelijk aan de slag."

Esther Brakman heeft intussen een baan gevonden, niet bij Junction of de Zeelandhallen overigens. Brakman onderzocht de mogelijkheden naar de zakelijke MICE- markt. MICE staat voor meetings, incentives, conferences en exhibitions. Kortom, alles wat bedrijven organiseren. "Vergaderingen van bedrijven worden steeds kleinschaliger. Er is ook een toename van dit soort activiteiten, in een jaar tijd zien we een stijging van meer dan 12 procent.", is de ervaring van Esther Brakman. "Het is mij opgevallen dat heel veel bedrijven dit soort evenementen in een groene omgeving willen houden. De mensen moeten tussendoor naar buiten kunnen, een wandelingetje maken, zich even vermaken. Zeeland is de perfecte locatie voor dit soort evenementen, maar dan moet 'de zakenwereld' dat wel weten en de provincie moet klaar zijn om al die mensen te ontvangen", aldus Brakman. "Daarbij ben ik ook te weten gekomen dat bedrijven de prijs/ kwaliteitsverhouding heel belangrijk vinden."

Mogelijkheden
Er ligt, volgens Brakman, Zeeland een geweldige markt te wachten op het gebied van zakelijk toerisme. Maar, zo constateert zij, tot nu toe is deze markt in de provincie een ondergeschoven kindje. Zeeland bungelt ergens in de achterhoede, als je het in landelijk perspectief bekijkt. Als een bedrijf een congres wil houden, denkt het zelden aan Zeeland, maar veel meer aan de randstad. "De buitenwereld denkt nog steeds dat Zeeland heel moeilijk bereikbaar en ver weg is. De afstand is in aantal kilometers in vergelijking met de randstad dan wel groter, je staat hier nooit in de file. Waardoor je die wachttijden weer inhaalt", constateert Roessingh.

Brakman doet een aantal aanbevelingen. Ten eerste moet volgens haar de MICE- markt worden bewerkt. "Om een doelgroep aan te kunnen spreken, moet je dichtbij je zelf blijven. Dat betekent voor Zeeland dichtbij zee. De MICE- markt zou zich dus vooral moeten profileren met het thema water en kust." Met dit soort wervende teksten moeten bedrijven, niet alleen in Nederland, maar ook in België en Duitsland benaderd worden. Aan de andere kant moet Zeeland er ook voor zorgen dat er voldoende faciliteiten zijn. En daar mankeert het volgens velen nog aan. Er zijn te weinig vijfsterrenhotels, is een algemene klacht. "Daar moeten wij, als bedrijfsleven, iets aan doen. Vandaar ook dat symposium om te bezien of we dat wel willen en zo ja, hoe we dat dan aanpakken", legt Roesssingh uit Volgens Brakman is het van belang dat er meer samengewerkt wordt tussen de bedrijven en andere instanties om een gemeenschappelijk profiel van Zeeland neer te zetten.

Congresbureau
Brakman stelt voor om een congresbureau in Zeeland op te richten. Zij: "Een congresbureau is het middel dat ervoor kan zorgen dat door zakelijke promotie de provincie op de kaart kan worden gezet. Momenteel weten zakenreizigers onvoldoende of helemaal niet wat Zeeland allemaal te bieden heeft. Een congresbureau kan daar verandering in brengen. Dat kan ervoor zorgen dat bedrijven de provincie weten te vinden. Het bureau kan bovendien wervend werken, bedrijven concreet benaderen." Om te beginnen zou dat congresbureau ook zelf congressen en evenementen kunnen organiseren.

Brakman dicht een belangrijke rol toe aan de Zeelandhallen in Goes. "Nu de Zeelandhallen aan het uitbreiden zijn, worden er meer kansen gecreëerd om de markt nog actiever te bewerken. De Zeelandhallen spelen straks een grote rol in de MICE- markt. Echter er wordt niet alleen naar een expositiehal gevraagd, er moeten tevens mogelijkheden zijn voor overnachtingen en een recreatief gedeelte. Het congresbureau zou die onderdelen moeten regelen. Bovendien kunnen de Zeelandhallen vervoer faciliteren door een pendeldienst te laten rijden tussen de hotels en de congresruimten." De Zeelandhallen en Junction Communication nemen nu het voortouw om het bedrijfsleven op een lijn te krijgen. Zij willen al dit najaar een symposium houden. Intussen zijn er ook al contacten gelegd met de BZW (Brabants Zeeuwse Werkgeversorganisatie) en de Kamer van Koophandel om mee te denken.


...onderneemt
Goede huidverzorging is investering in jezelf

...slaagt
Zeeland richt zich op zakensegment

...ontdekt
Grenzeloos innoveren met Syntens

...emigreert
"Toon je belangstelling voor de andere cultuur"

...versoepelt
Voorstellen leveren Zeeuws bedrijfsleven ruim 70.000 euro op

...maakt kans
Zeeuwse ondernemers maken kans op Startersprijs

...groeit
Terugblik op 2006 in KvK-jaarverslag

....zit
De stoel

...bekijkt
De stand van zaken

...beslist
BOOST maakt dromen waar

...peilt
Een lichte zomerdip: 6,9

...golft
De golfbaan is d� plek om te netwerken

...roeit
Roeien voor het goede doel

...wenst
Zeeuwse ondernemers bespreken Prinsjesdag

...investeert
Rewin nu ook in Zeeland

...geniet
Oesterpartij in Abdij

...viert
Prijs voor kleinbedrijf

...bestuurt
Federatie ondernemers

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...vliegt
Blijven hangen boven Lelystad

...controleert
Helicon zit altijd in de lucht

...fietst
Pelgrims op de fiets naar Spanje

...groeit
Vlissingen: toeristengemeente

...knapt op
Boulevard wordt trekpleister

...bouwt
Binnenstad op de schop

...trekt
Vlissingen wil evenementenpaleis

...werkt
Arbeidsethos is goed in Vlissingen

...kiest
Michiel de Ruyter nog springlevend

...opent
Langste Bank uniek voor Vlissingen

...presenteert
Ronde Tafel Walcheren richt zich op inhoud

...ontwikkelt
De vliegende auto

...rijdt
Zakelijk onderweg

...renoveert
Zeelandhallen klaar voor de toekomst

...beweegt
Sportplezier voor iedereen

...eet
Zeeland's grootste wokrestaurant

...opent
Centrum voor biljart, bowling en brasserijen

...serveert
Merral Goes biedt service en kleinschaligheid

...realiseert
De Zeelandhallen goed voor Zeeland

...speelt
Holiday on Ice wil op beste locaties spelen

...bezoekt
Contacta 2007 bijna vol

...golft
Golfen op het strand

...schaft af
Het wordt eenvoudiger

...veilt
Alles klaar voor de JKW veiling

...verkent
Barcelona verkennen

... ontwikkelt
Spelletje golf in een truck

...werkt samen
Bolides op Rosada

...draait
Kantoren- en bedrijfsruimtemarkt draaien weer op volle toeren

...verbetert
Aanpassing beveiliging op drie bedrijvenclusters