Kandidaten kunnen zich tot 15 september aanmelden
BOOST maakt dromen waar
De werving van kandidaten voor de BOOST 2007 verloopt voorspoedig. Momenteel hebben zich
al tien serieuze kandidaten vanuit diverse branches aangediend bij de Junior Kamer Zeeuws-Vlaanderen.
Potentiële deelnemers kunnen zich nog tot 15 september opgeven voor het nieuwe spraakmakende en
interactieve JK megaproject.
door Henk van de Voorde
Jan Willem Bartz, Raphael Verbrugge en Frank van de Vijver (vlnr) van de Junior Kamer Zeeuws-Vlaanderen
OOSTBURG - De leden van de JK Zeeuws-Vlaanderen, kandidaten en sponsoren werken allen toe naar
de apotheose op vrijdag 23 november in Golfclub de Brugse Vaart te Oostburg. In die inspirerende
omgeving wordt door het publiek de winnaar gekozen van de BOOST 2007. De 'kampioen' verdient
naast een jaar professionele zakelijke ondersteuning (o.a. juridisch, financieel, boekhoudkundig)
ook een aanzienlijke geldelijke investeringspremie. De gezamenlijke waarde is 50.000 euro.
Er is recentelijk een speciale Stichting BOOST opgericht om de hoofdprijs te beheren.
De gezamenlijke Rabobanken in Zeeuws-Vlaanderen participeren (als megasponsor) in combinatie
met de JK in deze stichting. De Rabobanken hebben zich voor drie jaar gecommiteerd aan de BOOST,
via een schenking van 100.000 euro aan de Stichting. Dit bedrag komt ten goede aan het
ondernemersklimaat in Zeeuws-Vlaanderen.
Filosofie
Het past goed binnen de filosofie van de Rabobank, een coöperatieve vereniging die midden in
de maatschappij staat. De Rabobank zet zich (met name via sponsoring) per traditie in voor
projecten op sociaal-economisch en cultureel-maatschappelijk vlak. "De geldelijke investeringspremie
is een zachte rentevrije lening, die door de winnaar op z'n vroegst pas na vijf jaar terugbetaald
moet worden. En 'no hard feelings' als dat niet zou lukken wegens tegenvallende bedrijfsresultaten.
Het zou niet realistisch zijn om iets terug te eisen als de balans na vijf jaar nul is. Dat ligt
natuurlijk anders als het winnende bedrijf na bijvoorbeeld een jaar of acht een miljoenenomzet
zou draaien. Wij geloven dan ook veel meer in selfsupporting dan in schenking. De stichting kan
het teruggestorte bedrag weer aanwenden voor nieuwe projecten om de economie in Zeeuws-Vlaanderen
te stimuleren", aldus voorzitter Jan Willem Bartz van de Junior Kamer Zeeuws-Vlaanderen. "Wij als
Junior Kamer zetten ons met veel enthousiasme en plezier in voor het ondernemende klimaat in onze
regio, over enkele maanden resulterend in het BOOST Event. We willen de Zeeuws-Vlaamse economie
een stimulans geven via nieuwe bedrijvigheid in onze regio. Met de BOOST kunnen we vorm geven aan
het rentmeesterschap van Zeeuws-Vlaanderen. We willen iets terugdoen voor de fantastische streek
waarin we zijn opgegroeid en waar we wonen en werken. De stichting beheert als een goed rentmeester
financiële- en middelen in natura (zakelijke ondersteuning) om de economie in Zeeuws-Vlaanderen een
'boost' te geven. De winnaar kan het startkapitaal van 50.000 euro gebruiken om zijn droom te helpen
verwezenlijken", aldus Raphaël Verbrugge, voorzitter van de BOOST-commissie 2007.
Meerwaarde
In het nieuwe concept worden startende en bestaande ondernemers met innovatieve ideeën voor het
voetlicht gebracht. Ideeën met een meerwaarde voor ondernemend Zeeuws-Vlaanderen. In het avondprogramma
kiest het publiek op basis van de presentatie van de ondernemingsplannen van de deelnemers de winnaar
van de BOOST 2007. Aansluitend zal het uit ongeveer vijfhonderd ondernemende mensen bestaande gezelschap
in een bourgondische sfeer kunnen nagenieten. De voortreffelijke keuken presenteert culinaire hoogstandjes
en de gastvrije bar blijft open tot in de late uurtjes. Het BOOST-evenement is ideaal om weer eens lekker
bij te kletsen. Naast het leerelement, mede dankzij een presentatie van de bevlogen key note gastspreker
Ben Tiggelaar, staat het BOOST-event garant voor netwerken in een gezellige sfeer.
"Als jonge ondernemers willen we Zeeuws-Vlaanderen op de kaart zetten. Het doel van de stichting BOOST is
en blijft het stimuleren van de economie in onze streek. Zonder te pretenderen dat we het wel allemaal
gaan regelen, willen we graag het ondernemersklimaat met een lange termijnvisie ondersteunen. De BOOST
is slechts één van de projecten om onze visie uit te dragen, maar wel een gigantisch project", aldus
coördinator Frank van de Vijver van de Junior Kamer Zeeuws-Vlaanderen, lid van de bekende dierenartsdynastie uit IJzendijke.
Businessplan
Kandidaten dienen zich voor de deadline van 15 september tegelijkertijd met de aanmelding hun businessplan
te presenteren. Vervolgens wordt er door de Junior Kamer een selectie gemaakt. "Met een goed businessplan
heb je als ondernemer veel meer kans van slagen. Hoe denk je de financiering rond te krijgen, hoe ga je
het productieproces inrichten, op welke wijze ga je het bedrijf vermarkten, welke richting ga je op?
Visie, missie en marktstrategie zijn van wezenlijk belang. Je moet tenslotte als ondernemer geen
cowboy in het Wilde Westen zijn", aldus Raphaël Verbrugge, directeur bij Zeeland Supply Industrial
Stores in Terneuzen. ICT-ondernemer Jan Willem Bartz: "Bij een businessplan ben je verplicht om
diep op de materie in te gaan. Neem je al dan niet personeel in dienst, salariëring van de medewerkers,
wel of niet aansluiting bij een CAO, pensioenvoorziening, belastingtechnische zaken, etcetera. Bij de
beoordeling kijken we uiteraard naar kwaliteit boven kwantiteit. Aan een goed onderbouwd businessplan
van twee A 4'tjes heb je heel wat meer dan een nietszeggend betoog in twintig pagina's." Overigens
heeft hoogleraar Michel van Bremen, directeur eigenaar van First Dutch Capital en commissaris van het
JK bestuur, veel ervaring met het beoordelen van businessplannen. Frank van de Vijver: ,,Alle (geselecteerde)
deelnemers van de BOOST kunnen rekenen op secundaire ondersteuning van gemotiveerde en goed gekwalificeerde
specialisten met hart voor jouw zaken. We gaan ervoor. En de uiteindelijke winnaar van de BOOST blijft
'ons kindje'. We zullen zijn of haar ondernemerschap blijven volgen."
Sponsors
Het aantal hoofdsponsors voor hèt BtB evenement van de Junior Kamer Zeeuws-Vlaanderen is dit jaar bijna
verdubbeld (van zes naar elf). De BOOST leeft kennelijk bij ondernemend Zeeuws-Vlaanderen. De economie
trekt aan en de ondernemende jonge mensen van de JK willen het regionale bedrijfsklimaat nog een extra
'boost' geven. De hoofdsponsors zijn: Rabobank, Deloitte, Stoffels Cleaning, Arbo Unie, De Feijter Group,
Notariskantoor Verhaegen & Verhaegen, Scot Advocaten, Vedior, Henno Cysouw, Smit en 'de Ondernemer'.
Aanmelding
Gezocht: beginnende en ervaren ondernemer met een vernieuwend zakelijk idee. Deze wordt een unieke
kans geboden om een aanzienlijke BOOST-investeringspremie. De Junior Kamer roept ondernemers in
Zeeuws-Vlaanderen op om zich als kandidaat aan te melden. Dit is mogelijk door het indienen van een
businesssplan bij de BOOST-commissie (sluitingsdatum 15 september). Een speciale commissie zal deze
ondernemingsplannen kritisch beoordelen. Daarbij wordt onder andere gelet op marktstrategie, producten
en/of diensten, verkoop en distributie en de financiële onderbouwing van het plan. De ondernemers met
de beste ondernemingsplannen worden uitgenodigd voor de finaleronde. Deze finale bestaat in eerste instantie
uit een drie maanden durende begeleiding door specialisten om het ondernemingsplan verder uit werken en de
start van de onderneming in gang te zetten. Op vrijdag 23 november zullen de genomineerde ondernemers
strijden om de BOOST Award 2007. De gegevens en ideeën van alle kandidaten worden vertrouwelijk behandeld.
In de Junior Kamer en bij de sponsoren en zit de knowhow om de ondernemingsplannen te beoordelen en
ondersteuning te verlenen.
Aanmeldingen en verdere info via www.jkboost.nl of info@jkboost.nl
|