In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2007
File not found.


















Columns
Ron Gregoor
Jeroen van Oyen
mw. E.P. Veneklaas Slots
Hans van Dienst, Arnold van der Steen
Sector horeca en recreatie
Hans van Dienst, Arnold van der Steen
Senior accountmanagers Rabobank Beveland afdeling Bedrijven




Al 30 jaar lang presenteert de Rabobank jaarlijks haar visie op de diverse sectoren van het Nederlandse bedrijfsleven in haar publicatie Cijfers & Trends. De komende maanden leest u op deze plaats de visie van de Rabobank Groep op enkele sectoren die ook van belang zijn voor de Zeeuwse economie. Deze maand:

Sector Horeca en Recreatie
De sector horeca en recreatie onderscheidt veel verschillende typen ondernemingen. De verschillende bedrijfsactiviteiten worden geclusterd in de groepen hotels, vakantiecentra, restaurants, cafés en discotheken, cafetaria's en sport.

Perspectief
De toegenomen koopbereidheid heeft een uitermate gunstig effect op de sector horeca en recreatie, al lopen de resultaten per branche sterk uiteen. De gerealiseerde omzetstijging in 2005 werd voornamelijk veroorzaakt door een prijsstijging. In 2006 is voor het eerst sinds jaren weer een redelijke volumestijging waarneembaar. Vooral de hotels en de restaurants scoren bovengemiddeld. De cafés en cafetaria's profiteren in veel mindere mate van de toenemende bestedingen. Dit komt doordat een deel van hun omzet verdwijnt naar 'nieuwe' horeca aanbieders zoals supermarkten, warenhuizen en sportaccommodaties. Vakantiecentra hebben te maken met scherpe concurrentie uit het buitenland, waardoor een groter deel van de bestedingen over de grenzen vloeit. Voor de buitenlandse toeristen dient het traditionele aanbod verrijkt en vernieuwd te worden om de concurrentie met het buitenland het hoofd te bieden. Extra aandacht is nodig voor de 'nieuwe' toeristen uit het verre oosten die steeds vaker een bezoek aan Europa brengen.

Beleving en welbevinden
De sector horeca en recreatie is een belangrijk onderdeel van de vrijetijdsindustrie. De consument wil de schaarser wordende vrije tijd optimaal invullen. Beleving en welbevinden spelen daarin een steeds belangrijkere rol. Gezond en comfortabel leven is in. En alles wat te maken heeft met ontspanning, genot en een goed gevoel wint sterk aan populariteit. Bij de groeiende groep welvarende ouderen heeft gezond zijn en blijven een grote invloed op hun vrijetijdsbesteding. De groep heeft veel vrije tijd en wil daarvan in steeds grotere mate genieten. Dit biedt ruimte voor een breder aanbod aan vrijetijdsbesteding en derhalve grote kansen voor "Florida in de Delta".

Samenwerking tussen branches
Het totaalconcept van het vrijetijdsaanbod bepaalt in sterke mate het succes van de individuele onderneming. Een uniek aanbod met goede profilering levert ondernemingen in de vrijetijdsindustrie extra bezoekers en meer omzet op. Dit vraagt meer samenhang in het overheidsbeleid voor de afzonderlijke branches in de vrijetijdsindustrie en een goede samenwerking tussen de branches.

Het is van belang om voortdurend in te spelen op de snel veranderende behoefte van consumenten. Samenwerken biedt meer rendement door schaalvoordelen van inkoop, verbetering van inzichten en hogere benutting van het aanbod. 2006 hebben de meeste ondernemingen positief afgesloten met een stijging in de afzet en/of omzet. De verwachting is dat dit jaar de groei in de sector zich zal voortzetten, zij het minder spectaculair dan in 2006.

Hans van Dienst
Arnold van der Steen




...onderneemt
Goede huidverzorging is investering in jezelf

...slaagt
Zeeland richt zich op zakensegment

...ontdekt
Grenzeloos innoveren met Syntens

...emigreert
"Toon je belangstelling voor de andere cultuur"

...versoepelt
Voorstellen leveren Zeeuws bedrijfsleven ruim 70.000 euro op

...maakt kans
Zeeuwse ondernemers maken kans op Startersprijs

...groeit
Terugblik op 2006 in KvK-jaarverslag

....zit
De stoel

...bekijkt
De stand van zaken

...beslist
BOOST maakt dromen waar

...peilt
Een lichte zomerdip: 6,9

...golft
De golfbaan is d� plek om te netwerken

...roeit
Roeien voor het goede doel

...wenst
Zeeuwse ondernemers bespreken Prinsjesdag

...investeert
Rewin nu ook in Zeeland

...geniet
Oesterpartij in Abdij

...viert
Prijs voor kleinbedrijf

...bestuurt
Federatie ondernemers

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...vliegt
Blijven hangen boven Lelystad

...controleert
Helicon zit altijd in de lucht

...fietst
Pelgrims op de fiets naar Spanje

...groeit
Vlissingen: toeristengemeente

...knapt op
Boulevard wordt trekpleister

...bouwt
Binnenstad op de schop

...trekt
Vlissingen wil evenementenpaleis

...werkt
Arbeidsethos is goed in Vlissingen

...kiest
Michiel de Ruyter nog springlevend

...opent
Langste Bank uniek voor Vlissingen

...presenteert
Ronde Tafel Walcheren richt zich op inhoud

...ontwikkelt
De vliegende auto

...rijdt
Zakelijk onderweg

...renoveert
Zeelandhallen klaar voor de toekomst

...beweegt
Sportplezier voor iedereen

...eet
Zeeland's grootste wokrestaurant

...opent
Centrum voor biljart, bowling en brasserijen

...serveert
Merral Goes biedt service en kleinschaligheid

...realiseert
De Zeelandhallen goed voor Zeeland

...speelt
Holiday on Ice wil op beste locaties spelen

...bezoekt
Contacta 2007 bijna vol

...golft
Golfen op het strand

...schaft af
Het wordt eenvoudiger

...veilt
Alles klaar voor de JKW veiling

...verkent
Barcelona verkennen

... ontwikkelt
Spelletje golf in een truck

...werkt samen
Bolides op Rosada

...draait
Kantoren- en bedrijfsruimtemarkt draaien weer op volle toeren

...verbetert
Aanpassing beveiliging op drie bedrijvenclusters